Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Motorhistorisk Samråd om genopbygninger/restaureringer (08-06-2018 19:01:15)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn
Nu har Motorhistorisk sammen med andre organisationer, Hot-Rod grupper og DASU endelig fået øjnene op for de vanvittige regler der er forbundet med restaureringer og genop og ombygninger. Ikke mindst når man skifter chassis og karosseri.

Det værste er nok ikke reglerne i sig selv men at de bliver fortolket vidt forskelligt af de forskellige offentlige instanser og at reglerne er så uigennemskuelige at det er svært at nå til enighed og klarhed.

-----
Som MHS Skriver:
En fælles holdning var at der er rigtig mange ejere af den slags specielle køretøjer, der befinder sig i et gråt område, måske uden at vide det. Vi måtte også konstatere at der er bygget et stort og uigennemskueligt bureaukrati op omkring registreringsafgifter. Og efterhånden som vi har fået nye regler, der bliver Skattelovgivningen helt fortolket forskelligt af ejerne, og de forskellige myndigheder på området.

Et naturligt fokuspunkt er afgiftsproblematikkerne, hvor der kan være meget stor forskel i opfattelsen af ombyggede kontra originale køretøjer, men også alene det at afgøre om et køretøj er ombygget eller vedligeholdt er en svær øvelse for myndighederne. Der mangler tydeligvis klarhed over retningslinjer, eller måske nærmere nogle mere rummelige rammer hvor mange flere kan være indenfor, uden at myndighederne skal håndtere og særbehandle i detaljer.

Efter mødet har dialogen siden primært drejet sig om SKATs konklusion omkring brændstofforbrugsafgiften ved import, hvor myndigheden fastholder at pålægge denne nye høje sats på ombyggede køretøjer, på trods af at vores folkevalgte politikere ville noget andet med de seneste ændringer til lovgivningen.

------

Derudover bringer MHS et eksempel, ikke på en Land Rover men en Citroen Mehari, hvis karosseri heller ikke ruster. Det er så i modsætning til en klassisk Land Rover ikke i Alu men i glasfiber. Rammen derimod ruster fint, men nye kan fåes i Frankrig til billige penge. Ejeren af Meharien forhørte sig hos Skat for at få en afgift på en sådan ombygning inden han gik i gang med at slagte sparegrisen. Skat nåede frem til at det skulle koste 27.000,- !!! Langt mere end de originalt meget billige Meharier koster i veteranafgift. Argumentet var at vognen med en ny ramme ikke længere var en veteranbil men en ny bil!
MHS fik så igennem kontakter i Skats julridske afdeling overbevist den pågældende medarbejder om at vedkommende var galt afmarcheret og ombygningen af Meharien kunne begynde.

Det glædelige ved denne historie er at MHS nu har opmærksomhed på problemet, det havde de ikke rigtig ved årsmødet i November da Veteranformand Hartley fremlagde problemet med rammeskift og afgifter.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "stempelring"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.