sv: sv: Defender TD5 fra 1998 eller før (16-05-2019 17:46:22)
Ole Knudsen #9568, reg. øjyl
Hej
Jeg har en købt en TD5 er fra 1999 som bus. (Den er ikke til salg) Og som bus er vægtafgift og udligningsafgift til sammen på 2040 kr. pr. år. Dertil kommer at den skal synes hvert år. Og ved forsikring igennem klubben er der et tillæg på forsikringen på busser.
Men det som for alvor koster ekstra er kørekortet til turistbus. Og evt. trailerkort til bus.
Med alene et nyt kørekort til bus må man kun køre med 750 kr. på krogen. Jeg brugte ca. 30.000 kr. på de to kørekort alt i alt. Det kan muligvis gøres billiger men jeg tog begge dele med en 50 personeres bus. Det kan også tages i en 16 personers bus som D1 kørekort.
Og så skal man have en ny lægeattest hvert 5. år i forbindelse med fornyelse af kørekortet hvert 5. år.
Der er også nogle begrænsninger i forhold til hvem men må køre med. Bus/privat kørekort er tilstrækkeligt for personer der ønsker at køre udelukkende privat kørsel, dvs. kørsel med den nærmeste familie og nære venner både nær og fjern.
Sæderne må ikke pilles ud af en bus, den skal altid kunne gøres klart til kørsel med det antal personer den er indregistreret til. Hvilket betyder at i 110 tommer er der ikke plads til at lave sovepladser bag i. Med bagsædet slået op tager det for meget af længden til at det er smart at sove i bussen. Så er løsningen tag telt.
Så der er både plusser og minusser ved en bus. Men hvis du går efter en TD5 og lav afgift, vil jeg tro at det er den mest realistiske vej for dig at gå. Altså hvis det er en 110 tommer du går efter og ikke en 90 tommer.