sv: sv: sv: Bremseproblemer med synsmanden (so, what´s new!) (03-08-2004 00:28:06)
Morten Dam #6034, reg. nvs
Oups, den havde jeg rent glemt.
OK, Jørgen, nu kan du jo gøre op med dig selv, om du skal åbne skabet - eller brække proppen - næste gang vi ses, for jeg har fået et svar på problematikken omkring placeringen af reservehjul på kølerhjelmen.
Svaret fra Land Rover Danmark lød som følger:
”Der er ingen godkendelser fra Land Rover med hensyn til montering af reservehjulet på hjelmen, se svaret:
"We have never approved the fitment of the Spare wheel on the bonnet in Exterior Projections or Forward Vision.
The spare wheel was fitted on the bonnet for Military vehicles and offered as an accessory item some years ago but not anymore. in either case".
I vejledningen for statens bilinspektion afsnit 10.03.002 Synsfelt er anført i pkt. (1) Der må ikke i førerens synsfelt være anbragt genstande, der reducerer udsynet unødigt.
Spørgsmålet er reducerer reservehjulet udsynet unødigt?, hvis man ikke er tilfreds med afgørelsen kontaktes Bilinspektionens hovedkontor tel 39157000, der vil være mulighed for at frembringe afgørelsen over for en klageinstans.
Hvis sagen køres videre kunne resultatet være - ingen reservehjul på hjelmen.“
Så vidt så godt - eller skidt.
Følgende vil jeg blot konstatere:
Det kan gerne være, at der ikke er nogen fabriksmæssig godkendelse, men Land Rover har produceret biler med reservehjulsbrønde på Serie-bilernes fronthjelme og producerer og sælger - også i dag - beslag til montering på fronthjelmen, og det gør den næppe, hvis der er risiko for, at reservehjulet kan ende i knolden på føreren eller en passager. Og da militære køretøjer har kunnet og fortsat kan færdes på offentlige veje med hjul liggende på frontklappen, forekommer biltilsynets holdning noget malplpaceret. I øvrigt fik jeg min 90"er synet og godkendt med hjul på frontklappen i 2002..
Så Jørgen, enten skal vi drikke gravøl for frontmonterede reservehjul eller også skal vi skåle på den fortsatte placering ”up front“.
Hilsen fra Morten