Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Røggastest (24-08-2023 20:35:15)
Benno Clausen #5329, reg. ssj
Jeg har to gange oplevet at stille til syn med en LR diesel som ved måling af røgtæthed - fejlede stort ved første forsøg...

(Første gang var det en 2.8 nissan diesel i en gammel 110" og Sidste gang var med en TD5 - synshal var begge gange Applus bilsyn, Næstved.)

Jeg mener at grænseværdien var enten 2.0 eller 2.5 (for turbodiesel er den vist en kende højere end uden turbo og det kan variere lidt for forskellige biler/modeller, hvad grænseværdien er) men det korte af det lange var at bilen ved første måling først viste 4.8 i røggasttesten!

Åh nej.. opslidt motor? - nåede jeg at tænke - men synsmanden spurgte "Kører du mest korte ture?"

Ja, det måtte jeg jo indrømme... "Ja, sagde han, så soder de fuldkommen til, de har bedst af at blive varmet ordentligt igennem ind i mellem - nu gør du det, at du lige kører en tur ud på omfartsvejen og så giver du den nogle smæk, kør den godt op i omdrejninger og hold den et øjeblik før du skifter gear og gentag det så, du skal selvfølgelig ikke pine din motor ihjel, men den skal altså lige op at ringe så den bliver brændt godt igennem..

Som sagt så gjort...

Vel tilbage, viste næste måling under 2.9 - afsted med mig igen... den fik en tur mere..

Anden gang tilbage, viste den 2.0... og bilen blev godkendt.

Jeg takkede for den super gode service - synsmanden fortalte at de såmænd kunne kassere gamle dieselbiler fra en kant af, på røggastesten, fordi de fleste ikke er opmærksomme på at de soder sådan til, men de mente det var bedre service at hjælpe folk igennem og forklare hvordan man fik løst det, når man havde en ellers ok sund motor, der blot var sodet til.

Han sagde også til mig at man jo kunne købe alverdens tilsætningsmidler, men uanset hvad, vil de alligevel over tid sode til, hvis de ikke bliver kørt godt ud i omdrejninger nu og da - og som nævnt kunne det klares, blot med det, i hvert fald i de her to tilfælde.

Nu prøver jeg at huske at få den brændt godt igennem (naturligvis helt driftsvarm) nu og da - så kører den tilmed bedre og i hvert fald inden jeg stiller til syn.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "gaskabel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.