sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (31-10-2004 16:51:57)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy
Hej Jes!
Ja ja, så har du også prøvet det.
At skifte en stikaksel er ikke svært, blot skal du ha´ de dele der skal bruges.
En kort stikaksel og en lang (det er en go´ide at skifte dem begge på en gang, da du ikke kender standen og stresspåvirkningerne på de aksler der sidder på bilen - surt hvis du lige har skiftet den ene og ugen efter sker det samme - men bare med den anden aksel). Flydende pakning, kobberfedt, en ø6 jernstang, en hammer, en lygte, diverse alm. værktøj til afmontage og en magnet +++ det gode humør.
Arbejdstid: hvis alt går vel - ca. 30-45min (incl. en kop kaffe).
Det er kun boltene til midter"klumpen" du skal tage af og derefter trækker du hele delen mod dig selv med stikaksel og det hele. Sandsynligvis er det den korte der er knækket, da det er den stiveste af de to.
Læg en klud under for løbende olie fra akseltunellen - såfremt der er olie på :-).
Når du har konstateret hvilken aksel det drejer sig om skal du ha´fundet stumperne ( alle stumperne !!!!)som sidder inde ved difklumpen. Du kan være så heldig at akselen er knækket fint og rent tværs over og hele delen sidder placeret ved difklumpen.
For at få den ud skal du bruge en tynd lang jernstang (Ø6 eller mindre) som du fører ind fra modsatte side af (den anden stikakseltunnel)- evt. kan du file stangens ende til, så du kan få den forbi diffen inde i midten.
Brug en hammer til at slå på stangen med og dermed drive stumpen ud. Men det kan selvfølgelig være sådan, at du ikke får den helt ud - så monterer du en magnet på enden af din stang.Med magneten kan du være så heldig at fiske endestumpen ud igennem akseltunnelrøret.
MEN - det kan være lidt bøvlet - så ved du det (men tålmodighed er en dyd - og det har selvfølgelig når du kører sIII).
Skulle det nu ske, at du ikke kan få den ud på den måde - eller - at dele af stumpen er røget ned i midten af difhuset -- så skal du ikke fortvivle, men afmontere diffklumpen og fiske delene den vej ud. (Dvs. af med kardanen og skrueskrue - øhh, tap lige olien af inden, ikk´!)og ud med klumpen - den er f.... tung.
Tjek for stålrester i huset og tjek lige diffens tænder nu du har mulighed for det. Montér i omvendt rækkefølge efter at du har rengjort pakfladerne. Brug enten en ny pakning, eller flydende pakning (jeg foretrækker det sidste i det her tilfælde - og husk at give boltene kobberfedt).
Så er der kun tilbage at montere den nye aksel - det er så nemt, så du kan se dig ud af det. Husk ved montagen at bruge flydende pakning og kobberfedt til boltene.
øhhh - og husk nu ny difolie til sidst.
Ring hvis det driller.
Hejsa Stefan