sv: sv: sv: sv: sv: montering af amperemeter (21-11-2004 22:51:43)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
At forbinde et amperemeter i en seriebil. Man skal bruge et par meter 4 til 6 kvadrat ledning, man kan bruge 2.5 kvadrat som lægges dobbelt, kabelsko i passende størrelse, isoleringstape samt værktøj. Aftag stelkabel på batteri af sikkerhedsgrunde. Afmonter de to brune ledninger, den ene er m. dobbelt ledn, på den øverste bolt på starteren, sæt en 8mm. solid kabelsko på det nye ledn. og saml dem med en kort 8mm. bolt, isoler samlingen godt m. tape og sørg for at de holdes godt fri af udstødningen. Monter den nye ledning på den ene skrue på amperemetret. Fra den anden skrue på amperemetret trækkes en ledning, samme tykkelse, til starteren der hvor du aftog de to brune ledninger. Giver viseren på amperemetret udslag til den forkerte side bytter man om på ledningerne på ampm. Problemet er så at strømmen til gløderørende går gennem ampm. jeg mener at det er 80 amp. de bruger, man skal nok sætte et arbejdsrelæ i mellem for at skåne amperem.
Da det jo er generatoren der skal forsyne bilen med strøm skal visningen på amperemetret være omkring + 2-4 amp. ved alm. kørsel, efter at batteriet har fået den strøm tilbage som det brugte til at starte motoren. Holder man eks. for
rødt lys m. kørelys, blæser, viskere osv. igang vil ampm. vise - 10-20 a.