Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Export af ældre 90" til sverige (19-11-2005 11:04:05)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj
Hej Jørgen!
Der skulle ikke være nogen problem i at tage bilen med til Sverige. Har du svensk adresse og personnummer?
Jeg har taget min 109-V8, 1982 til Sverige for et halvt år siden da jeg er flyttet permanent hertil.
For at omregistrere bilen skal den til en registrering-syn ved den svenske bilprövning. Her går de hele bilen igennem, tager mål på alt og udfører også en standard teknisk bilsyn. Der er ikke så mange Land Rover herover, slet ikke sådan en som jeg har. Det var en oplevelse for synsmanden der virkede nærmest lidt bange for bilen. Det er vigtigt at have de danske papirer med. Du afmelder den ikke i Danmark før du har den på svenske plader. Om du kan få noget tilbage i Danmark ved jeg ikke. Jeg gad ikke bøvlet.
Det er en god idé at registrere den som personbil. Det koster jo ikke meget men dét som samtidig er interessant er, at du slipper for en del detjerede krav de stiller til en varebil. Her is Sverige er en varebil en bil man transporterer varer i, ikke som i Danmark en slags barberet personbil. Her er der krav til fastgørelses ringe og en varerumsadskillelse som skal være godkendt. Sørg for at alle din sikkerhedssele fungerer. Er der stadig CE mærkninger på selene mv. er det endnu bedre. Det vigtigste ved bilsyn herover er at du har en katastrofe reflextrekant med.
Min bil blev, da taget har en anden farve end resten af bilen, registreret som 'öppet karros'. Det gør det lovligt at køre uden tag. Mon om de vil gøre det med en 90"? Synsfolkene er helt ok at have med at gøre. Du taler sikker fortringligt Svenska? Nummerpladerne kommer et par dage senere med posten. De koster hele Sekr. 200. Husk at sige at skiltet bagpå skal være den 'Liten skylt' den lille model. Der er jo ingen afgift, blot en højere registreringsbetaling, da hele registreringsynet tager en lille times tid. De vil også have Sekr. 1500 på forhånd som 'skrotnings depositum'. Dermed sikrer man at en gammel udtjent bil ikke ender et eller andet sted i skoven.
Det skal siges at dieselbiler (i forhold til bensin) koster betydeligt mere i vejafgift. Min bil, 109-V8, er nu blevet en 2 passagerer+chauffør cabrio personbil, årlig vejafgift er Sekr. 2.500. Jeg vil mene din bil vil komme til at koste det dobbelte på grund af dieselmotoren.

Held og lykke med projektet!

Marc
109"-V8
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bremseskive"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.