sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forskellige dækstørrelser for og bag (25-01-2006 17:20:39)
Alexander Thorstein & Birgith Jørgensen #7334, reg. nvsj
Tanken/teorien om, at det ikke burde have indflydelse på noget, om hvorvidt en eventuel differrence i "omløbsmålet" på et givent hjul er god nok... Bare ikke for alle biler... Min 2000 RR kan ikke lide at køre efter filosofien om at slide 2 dæk op på en given aksel og derefter købe 2 nye og fortsætte så fremdeles.... Jeg skifter for og baghjul for hvert service (10.000km) hvilket naturligvis bevirker at jeg på et tidspunkt skal til pungen efter 4 nye dæk... men "lyden/støjen" fra mit forreste differentiale er også væsentlig lavere når jeg "vender" hjulene... den har ellers kun kørt ca. 100.000km på nuværende tidspunkt. Tillige modvirker jeg den kendte "hæl/tå" effekt der efterhånden plager alle dækfabrikanter.
Der er faktisk 4x4 biler, der ikke kan acceptere selv en lille variabel i hjulomkreds... eksempelvis en Mitsubishi "Grand Pajero", den kan ikke koble 4-hjulstrækket fra, såfremt hjulomkredsen på for og bagaksel afviger for meget - dette modvirkes almindeligvis også ved at bytte rundt på hjulene således at uens slid opstår. Selv om vores dejlige nyere Land Rover biler trækker på alle 4 konstant vil de uværgeligt slide baghjulene mere pga. "good old Newton's opdagelse - tyngdekraften!