Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Green Filter (13-04-2006 13:51:38)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj
Hvis jeg ikke tager meget fejl. kan du købe disse filtre hos Bildillen og andre "bilkrejlere".

Jeg bruger selv KN-indsatsfiltre, som "arbejder" ud fra samme idé - et "evighedsfilter" - KN garanterer en million miles... og så længe har jeg nok ikke bilen...

Grund-ideén med Green filter og KN etc. er at udskifte et konventionelt papirfilter med et "stof"-baseret filter der er "fugtet/vædet i olie" Denne kombination skulle filtrere de urenheder, der er i luften (støv etc.) fra således at det ikke kan beskadige motoren.
En anden god ting at at men ikke længere skal "investere" i filtre igen... og efter bare 2-3 service har det "alternative filter tjent sig ind igen... de koster normalt ca. 5-600 kr. som indsatstype og lidt mere som åbent filter.

Du skal imidlertid være klar over, at luftgennemstrømningen IKKE bliver den samme, som ved et almindeligt papirfilter.

"Alternative" filtre er ok til benzinbiler, men absolut ikke til dieselbiler.. de får ikke de rigtige mængde luft og derved bliver forureningen som oftets for høj... Min kæreste har en Citroën Xsara Hdi - også med KN-filter, og den dumpede i første gang ved røggastesten i forbindelse med 1. syn i efteråret... et originalt papirfilter løste problemet.. så jeg fik bekræftet mit forrige udsagn på egen krop...

Jeg har KN-filter i min 4.6 RR og har "opnået" et gennemsnit på 7 - 7.5 km/l over den 52.000 km har har kørt i bilen til dato... Fabrikken opgiver den til 6.1 km/l så op til 1.4 km/l er da ok

Min forrige benzinbil kørte også ca. 1.5 km længere på literne efter montering af KN-filter. Du kan iøvrigt købe dem mange steder - eksempelvis hos Lindebjerg Carparts i Smallegade på frederiksberg i Kbh.

Vælger man at eftermontere et såkaldt "åbent filter" skal man sørge for, at den luft som filteret skal suge ind er kold - og altså ike fra selve motorrummet hvor der er varmt . kold luft kal udvide sig mere end varm luft og derved give motoren mere energi at arbejde med. simpel tanke om termik.

held og lykke og god påske
Thorstein... på vej til påskefrokost hos naboen
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "aksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.