Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Galvanisering - holder det evigt ? (09-06-2006 11:38:22)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl
Hej Michael

Hvis Richar Chassis handler med kvalitetsprodukter skulle galvaniseringen holde din tid ud.

Hvis du har lagt mærke til galvaniserede rækværk og lignende på offentlige steder vil du se at der efterhånden bliver rustfarvningssymptomer synlige på udsatte steder (dvs de steder hvor galvaniseringen er tyndest - såsom hjørner, kanter, svejsesteder, knotter osv. - på de flade steder er galvaniseringen intakt selv mange år efter).
Hvorfor så det?
Vind,vejr og syreregn tærer i zinklaget hvorfor det med tiden bliver "slidt af". Men her taler vi om mange års udsættelse for "agressive" miljøer.

Nygalvaniseret stål bør i øvrigt have lov til at stå ubehandlet det første års tid hvor det udsættes for vind og vejrs angreb på overfladen - derefter (når overfladen har mistet sit blanke præg) kan man vælge at male den efter en omgang grundrens.
Som du nok har iagttaget ses det på mange nygalvaniserede værker (som er blevet malet umiddelbart efter galvaniseringen) at malingen skaller af i flager og det er jo træls.
Hvis du absolut vil male din torpedo fra levering af hvor den er blank og skinnende kan du overfladebehandle de påtænkte malingsflader med en syre som angriber zinken (husk at neutralisere efter behandling)så den bliver modtagelig for malingen - så undgår du afskalningen kort tid efter.
Med hensyn til at bore huller i galvaniseret stål: Små huller behøves ikke nødvendigvis at blive beskyttet efter boring da zinkens overfladespændingshinde (eller hvad man nu lige skal kalde det) vil "lukke"/"dække" såret. Her har vi med metallers spændingsrækkefølge at gøre og zink angribes før stål).
Dog vil jeg personlig da give hullet et pust zinkprimer for alle tilfældes skyld.

Zinkprimer findes både på bøtte og dåse (her hvor jeg bor). På dåse findes den i to udførsler - en mat til at overmale og en blank som ikke skal overmales. Jeg har benyttet begge produkter og de virker fint til reparationssteder og lign. Dog er der her tale om en form for koldgalavnisering som ikke holder evigt.

Indvendig besyttelse af rammen: Nogle foretrækker at give indersiden linolie som skulle virke formidabelt (se de mange tråde om netop linoliebahandling her i forum).

SIIIhilsen Stefan - Skanderborg
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "svinghjul"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.