sv: Tandremsskift (27-09-2006 17:38:47)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn
Hej Jens
Lige et enkelt råd. Inden du løsner noget ved den "gamle" tandrem, Rids en trekant med en linial på yderkanten af tandrems hjulene, således du får en trekant fra krumtap hjulet til knastaksel hjulet og til dieselpumpe hjulet og tilbage til krumtap hjulet, så kan du altid dreje motoren tilbage til den position og se om noget har skubbet sig i forhold til hinanden, når du er færdig og før du starter motoren op.
Rådet fik jeg engang af Lars Skou og har kun god erfaring med det, selv om nogen vil påstå det er som at gå med både livrem og seler.
Momentnøglen til krumtap møtrikken er ikke strengt nødvendig, men en 3/4" topnøgle er uunværlig, købet et sæt ved Harald Nyborg, det har dækkedt behovet, både til at løsne og til at spænde, Elise måtte dog være "bremsetræder" når der skulle løsnes, det er vigtigt krumtapmøtrikken spændes ordentligt, en løs møtrik med deraf følgende slidte remskive ser ikke spændende ud, vi har set det på en 90" td her på Fyn, de havde ikke en ordentlig nøgle til at spænde med, så det var en dyrekøbt erfaring.
Detkunne være rart hvis en ville have ulejlighed med at lave en liste over de pakninger, simmerringe og dele som er nødvendige ved tandremsskift på 2,5D og 2,5TD.
Det er ikke sjovt at mangle en vandpumpepekning en lørdag aften.
God arbejdslyst