Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Og røgen forsvandt (26-10-2006 08:40:04)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj
Hej Thomas.

Som Niels helt korrekt gør opmærksom på, er dette en opfølgning på en tidligere tråd.

Jeg forstår dog godt forvirringen over, at så lille arbejde skulle kunne løse et så tilsyneladende omfattende problem, for også jeg nægtede i første omgang at tro på, at et så lille misforhold skulle resultere i så megen røg.

Faktum er dog, at udskiftning af kablet samt sikring af tilpas frigang (cirka en halv centimeters frigang ved kablet)gjorde udslaget.

Min tilgang til den lille rø og rå er blevet til på basis af de fejl som den bette har bedt mig rette og de råd jeg har modtaget i dette forum. Mine evner ud i det motormekaniske ligger derfor et sted mellem ikke eksisterende og "dette er en bolt og dette er en skrue".

Tilgiv mig derfor den mangelfulde pædagogik i følgende videre forklaring.

Som sagt fjernde jeg som det første det gamle kabel, konstarede at længden på det syntes lig det nye og indsatte herefter dette. Herefter konstaterede jeg med støtte i Steen Andersens udsagn, at der manglede frigang i det nye kabel, det stod simpelthen spændt helt op. For at kunne finde den halve centimeter løsnede jeg den lille indgående arm (med "indgående" menes her "fra torpedoen ind i motorrummet")som udgår fra den "stang" der går langs torpedoens øverste del og som i bilens venstre side (set fra førerpladsen) tilsvarende er udstyret med en lille indgående arm der har fat i stangen til luftreguleringen.

Disse små indgående arme er fastgjort med bolte og møtrikker og lader sig dermed løsne for ændring af placering både i den lange stangs længderetning og rundt om stangens egen akse. Jeg ved ikke om du kan se billedet for dig, men når gaspedalen aktiveres roterer den langsgående lange stang om egen akse og den får derved (blandt andet) de 2 indgående arme til at aktivere henholdsvis lufindtag og gaskabel. Og hvis gaskablet sidder stramt, men der modsat er slup i stangen til luftindtaget, vil der blive trukket masser af diesel ind, men ingen tilsvarende luft, grundet den manglende aktivering af luftindtaget. Logisk nok giver dette en fed blandning, men at det skulle udtrykke sig i så tydelige vendninger, ja det lå uden for min fantasi og forstand.

Om dette svarer til det problem du slås med ved jeg ikke, for også min lille rø og rå ryger, ved kraftig og pludselig gasgivning (sort) og ved lange bakker med stigninger der hindrer bilen i at forøge hstigheden og dermed sætter den under vedvarende beslastning (også sort). Men det har den gjort i hele min ejertid. Ved ligeudkørsel og ned ad bakke er røgen enten ikke tilstede eller minimal. Så der er lidt "Convoy" over den lille, når det går voldsomt til og sikkert også mere end en synsmand med hang til nyere biler vil sætte pris på.

Men beskriv dine symptomer for dette forum og jeg er sikker på, at du vil finde inspiration og rådgivning i den absolutte topklasse. Jeg gjorde og jeg fik i spandevis.

Endnu engang tak til jer alle.

Hilsen Kim og den lille rø og rå.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bagaksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.