Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: dæk forvirring (13-11-2006 17:15:17)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Hej!

Hjulstørrelser kan enten opgives som europæisk mål - eks 235/85-16 (evt 235/85R16) eller som tomme-mål - eks 7.50x16. Alternativt findes en amerikansk mål-standard - eks 33x12-15

De europæiske mål (eks 235/85-16) læses således: På en fælg med diameteren 16" monteres et 235mm bredt dæk som har en sidehøjde på 85% af de 235mm

Tomme-målene (eks 7.50x16) læses således: På en fælg med diameteren 16" monteres et dæk med bredde _OG_ sidehøjde på 7.5"

Størrelsesmæssigt er et 235/85-16 og et 7.50-16 næsten ens, bortset fra at 235/85-16 er en anelse bredere.

De amerikanske mål (eks 33x12.5-15) læses således: På en fælg med diameteren 15" monteres et dæk med totalhøjden 33" og bredden 12.5"

Med hensyn til dækvalg findes der rigtigt mange muligheder - og formentlig lige så mange meninger om hvad der er bedst.

Een ting jeg undrer mig over i forbindelse med off-roadere i danmark er den ensidige fokusering på meget brede dæk.

Mange vil måske mene at de bredere dæk giver bedre fodfæste i terræn - følges fysikkens love forholder det sig bare ikke således. Kontaktfladen på et bredt og et smalt dæk vil - når lastpåvirkning og dæktryk ellers holdes konstant - være den samme uanset dækkets bredde! Kontaktfladen vil for det brede dæks vedkommende dog hovedsageligt ligge vinkelret på bevægelsesretningen, hvilket faktisk forårsager modstand!

Det teoretisk bedste off-road-dæk vil derfor være et højt og smalt dæk, som er i stand til at klare meget lave dæktryk (og her er nok noget af problemet gemt - disse to egenskaber er svære at kombinere i samme dæk...)

(Grunden til at eks "flotation" dæk fungerer skal således ikke søges i dækkets bredde; men at dækket kan fungere med et ekstremt lavt dæktryk!)


Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "udrykkerleje"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.