Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109"serieIII ex mili 1983. vs 109"one ton serieIII ex mili 1983 (29-01-2007 00:04:15)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj
De Norske modeller har godt nok Salisbury bag aksler, og rover frem, men stik akslerne er noget forstærket på foraksel, dog langt fra umuligt at ødelægge! Der er delte meninger om ENV akslernes fortræffeligheder, og de fleste "kunder" valgt Salisbury/Rover combination.
De fleste One Ton er 24 Volt, og FFR udgaven har originale antenne fæste, og en 90 Amp generator. Hjul buerne er skåret noget større, til 9:16 dæk. Bagtil findes der noget som ligner jernbane vogn puffer. De har 2 foremål:- at man kan "nære parkere" flere biler, eller op ad en mur ell lign. 2, at beskytte anhugningen bag til under helikopter lift, eller para drop. De forreste lift points sidder tilstrækkelige langt inde på kofanger fæstet.
De fleste relevant detalier har de andre på tråden været inde på, og beskrevet på udmærket vis (som de plejer).
Det er værd at huske at en Mil One-Ton vil altid være en specielle "Short Serie" produktion, efter kundens specifikationer, og størrelsen af den pågældende forsvars budget, så den færdige "pakke" kan variere en del! Dog er de altid tungere, (i praksis, ca 300kg mere)rammen er ofte af tykker plade, 2.5 på de Norske, med forstærkninger på op til 4 mm. De er 2100 høj. Gearkassen, og full-helical transfer er sikker tegn ligeså. Den smule lyd isolering på normal S3 findes ikke, dog har de ladet "Side air-bags" blive siddende. De fleste, og altid FFR, har en delvis vand-tæt tændings anlæg, (fra Mercedes), derfor ingen vacuum regulering, så tændingen skal stilles nøje, på gehør! Man kan næsten regne med at der er 2 tanke på den, en 88' frem, og en fra en 109 STW bag, i alt 120 ltr.
Den Norske udgave havde en enorm Webasto kabine varmer, på ca 14Kw, men den virker sjældent,og bruger mere brændstoff end motoren! Motor varmer var så en transportabel sag på en sækkevogn, som kobbles til bilen via slange kobblinger foran, evt med flere biler sammen. den virkede ofte!
Britterne havde så "Arctic-Wolf",- den første. Den var som den Norske FFR, men med en effektiv motor varmer, fra Webasto,og full diff-spær. Alt som kunne blive fugtig var fjernet, dog fik vi lov at beholde sæde puderne. Under kold krigen gjørde den udgave tjeneste i Norge, med Britiske enheder, ind mod Soviet. Det vist sig at være alt andet overlegen i extreme kuld, og langvarige terræn brug, dog ikke dør låsene, de bliver underlige ved -20. Kabine varmeren fandtes ikke på Arctic-Wolf, nok fordi det er ikke nogen gode idé (taktisk set) at sove i bilen.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "intercooler"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.