Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Erfaring med hydraulisk spil (01-05-2007 22:45:21)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Et par betragtninger herfra...


Du behøver ikke 7-8 tons trækkraft for at hive en 110 gennem et mudderhul. De relle værdier for hvilken trækkraft der behøves er langt lavere, derimod er opgivelserne af trækkraft for mange af de elektriske spil baseret på forhold som kun optræder under kontrollerede laboratorietest.

Jeg har pt ikke hydraulisk spil på landroveren, men må indtil videre nøjes med et elektrisk warn - altså lidt samme situation: Man vil gerne opnå en løsning som med sikkerhed virker hver gang - og bliver ved med at virke!

(I mit nuværende setup har jeg 4 batterier, nogle gange to generatorer, men selv om der er strøm nok bliver splillet hurtigt så varmt at det strider mod ens mekaniske medfølelse at presse det yderligere...)

Jeg har alle løsdelene liggende til en hydraulik-løsning, og lige så snart jeg er færdig med min 88" renovering skal flokken af hydraulik-dele skohornes sammen.

Hvis man er villig til at lave lidt arbjede selv, og er rimelig handy med svejser og drejebænk, kan man sagtens lave løsninger som er langt billigere end de vilde priser der ses på nettet. Selvfølgelig vil nogen mene at det er lettere at købe færdigt - hvilket det sandsynligvis også er - problemet er blot at de færdigkøbte løsninger ikke altid er de bedste. Milemarker leverer færdige løsninger, som har et fortræffeligt ry hvad angår stabilitet og driftssikkerhed, men som er meget langsomme. Den medleverede elektriske ventilblok er ganske simpelt konstrueret med for lille indvendig diameter, hvilket begrænser oliestrømmen. Ikke noget problem så længe man blot kører fra en servopumpe, men for mere vilde (konkurrencebetonede) installationer er det virkelig værd at overveje andre ventilløsninger.

Dernæst kommer problemet med hvorledes hydraulikpumpen skal drives, rem, kæde eller pto?

PTO har sine fordele, men man mister muligheden for at variere hjulenes omdrejningshastighed uafhængigt af trækspillet.

Rem er det letteste, men der er grænser for hvor meget kraft der kan overføres via en almindelig rem. Afhængig af remmens udformning ligger grænsen et sted mellem 5 og 10 hk

Optimale løsning er vel et kædedrev, hvor hydraulikpumpen drives af krumtappen via en kæde. Problemet heri ligger i det lidet tiltalende ved at have en ubeskyttet kæde til at snurre rundt i motorrummet.

Der er også forskellige udformninger af hydraulikpumper - slyngvingetypen (nogle kalder lameltype, altså almindelige servopumper) klarer meget store udsving i rpm, hvorimod mere højtydende pumper fungere bedst ved mere specifikke rpm - altså skal man have en måde at frakoble hydraulikpumpen ved almindelig landevejskørsel. Een måde at gøre dette på - som jeg desværre ikke har haft tid til at teste endnu - er at indkoble en magnetkobling fra en air-con pumpe.

Har masser af datamateriale for forskellige hydraulikpumper og hydraulikmotorer liggende sammen med de forskellige beregningsmodeller for udregning af trækspillets egenskaber. Hvis det kan være til nytte er du velkommen til at kontakte mig pr tlf. (61 33 05 89) eller email kim@horsevad.dk for gensidig erfaringsudveksling.

Færdigkøbte "rå" hydrauliske trækspil uden pumpe og ventiler kan fåes relativt billigt fra England. Link: http://www.winchsolutions.co.uk/winches_newspecheet11.htm

Afslutningsvis ser jeg det som problematisk at skohorne et traktorberegnet trækspil ned i fronten på en landrover. De hydrauliske skovspil jeg har erfaring med fra traktorer ville kunne rive en landrover midt over. Det er altid en overvejelse værd hvor man placerer det svage led i kæden - at lave trækspillet så stærkt at det er svejsningerne i selve rammen der er det svageste led er nok ikke nogen anbefalelsesværdig vej at følge.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "intercooler"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.