Hej Hans;
På begge spørgsmål vil jeg foreslå dig at kigge på engelske RPI Engineering's hjemmeside - de er specialister i trimming og tuning af Rovers V8-maskine, og hjemmesiden er en guldgrube i informationer for folk, der også vil optimere på deres standardmotor (eget ansvar og alt det dér).
Vejledning i indstiling af CO på en Lucas 14CUX finder du på
http://www.rpiv8.com/carbs-2.htm#setting-up. Selve stilleskruen sidder i et lille rør på den side af den kvadratiske styreboks ovenpå airflowmeteret, som vender mod kabinen. Indstilling sker dog ikke udfra CO-måling, men ved at måle airflowmeterets outputspænding.
Mht. justering af tændingen: Workshop Manual for Range Rover Classic 1990 - 1994 (der har samme 3,9 l motor som din Discovery) anfører 6 grader BTDC.
Indstilling enten med tændingspistol eller til nøds 'på gehør'. Vejledning i sidstnævnte finder du f.eks. på linket
http://www.rpiv8.com/electrics-1.htm#setting-up.
Siden indeholder i øvrigt mange andre gode check-punkter for tændingen, som også skal være i orden før det giver mening at finjustere tændingen.
Det bedste du kan gøre for din motor ifht. trækkraft - uden større indgreb i mekanik og tegnebog - er at sørge for at tændings- og brændstofsystem er up-to-date. Alene nye tændkabler og tændrør plejer at gøre en del.
Andre sliddele, som også har betydning for performance og økonomi er tændspole, strømfordeler og rotor, intakt vacuum-dåse på strømfordelern og vacuumslange, rengøring af spjældhus og stepper motor, etc. etc.
Jeg tvivler på at du kan ændre momentkarakteristikken til det bedre ved at fifle med tændingstidspunktet - i forvejen har 3,9 l maksimalt moment omkring 2.600 rpm. I værste fald risikerer du at motoren tændingsbanker sig i stykker under belastning.
Held og lykke med det,
Peter Vinter / 6416