Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Justering af CO (13-07-2007 20:48:46)
Peter Vinter #6416, reg. nsj
Hej Hans;

På begge spørgsmål vil jeg foreslå dig at kigge på engelske RPI Engineering's hjemmeside - de er specialister i trimming og tuning af Rovers V8-maskine, og hjemmesiden er en guldgrube i informationer for folk, der også vil optimere på deres standardmotor (eget ansvar og alt det dér).

Vejledning i indstiling af CO på en Lucas 14CUX finder du på http://www.rpiv8.com/carbs-2.htm#setting-up. Selve stilleskruen sidder i et lille rør på den side af den kvadratiske styreboks ovenpå airflowmeteret, som vender mod kabinen. Indstilling sker dog ikke udfra CO-måling, men ved at måle airflowmeterets outputspænding.

Mht. justering af tændingen: Workshop Manual for Range Rover Classic 1990 - 1994 (der har samme 3,9 l motor som din Discovery) anfører 6 grader BTDC.

Indstilling enten med tændingspistol eller til nøds 'på gehør'. Vejledning i sidstnævnte finder du f.eks. på linket http://www.rpiv8.com/electrics-1.htm#setting-up.

Siden indeholder i øvrigt mange andre gode check-punkter for tændingen, som også skal være i orden før det giver mening at finjustere tændingen.

Det bedste du kan gøre for din motor ifht. trækkraft - uden større indgreb i mekanik og tegnebog - er at sørge for at tændings- og brændstofsystem er up-to-date. Alene nye tændkabler og tændrør plejer at gøre en del.

Andre sliddele, som også har betydning for performance og økonomi er tændspole, strømfordeler og rotor, intakt vacuum-dåse på strømfordelern og vacuumslange, rengøring af spjældhus og stepper motor, etc. etc.

Jeg tvivler på at du kan ændre momentkarakteristikken til det bedre ved at fifle med tændingstidspunktet - i forvejen har 3,9 l maksimalt moment omkring 2.600 rpm. I værste fald risikerer du at motoren tændingsbanker sig i stykker under belastning.


Held og lykke med det,

Peter Vinter / 6416
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "koblingspedal"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.