sv: Moment (07-08-2007 17:50:30)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn
Hej
Nu er det jo sin sag at trække 2,5 tons køretøj med aerodynamik som en kummefryser gennem luften, så mororen skal op i det høje omdrejnings område og hvis der tidligere var en V8'er i så er det måske så som så med lyddæmpning.
Motoren skal altså op i et relativt højt omdrejningsområde for at yde nok.
Gearkassen findes med 2 (måske flere) gearinger på 5'de gear. Hvis du så har et højt 5. gear og 1.222 på reduktions gearkassen så får du ikke meget støj, men heller ikke noget fart.
Jeg vil næsten tro du opnår topfarten i 4. gear - der har du en teoretisk topfart på 129 km/t mod en teoretisk topfart på 156 km/t (eller mere) i 5. gear - det overstiger motorens moment.
Du burde dog have kunnet køre mere end 100 med den anden gearkasse, så jeg tror ikke motoren yder det den skal. Er der synlig røg ved topfart?
Hvad er lade trykket?
Hvor hurtigt opnår den drifttemperatur fra kold?
Det er ikke uvæsentligt hvordan rørarbejdet er på sugesiden at turboen indvendige kanter og indsnævringer er af det onde.
Trykket måles ved at sætte et T-stykke og en slange på den tynde slange der går over til wastegaten og så køre en tur og se hvad manometeret viser.
Hilsen
Ole