Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Motor med ekstremt olieforbrug (03-09-2007 08:07:50)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Hvis du får effektive olieringe og stempelringe eller nye stempler i dine cylindre, vil kompressionen sammen med de tætte ventiler stige og der vil komme en mere effektiv forbrænding med deraf følgende større tryk på lejerne.
Derfor bør man måle sin krumtap og se på de gamle lejer før man besluttet, hvad der skal ske.

Er de gamle hoved- og plejllejer meget ødelagte og krummeren viser tegn på rivninger og man kan måle ovalitet på sølerne, er der ikke megen grund til at tro på et fortsat liv.

Jeg har lige været med til turen på en 2,25 ltr. benzin med ca. 300.000 km på klokken.
Der var en del slidkant i cylindrene. Når man sætter nye stempelringe i sådanne cylindre, må man kalkulere med lidt stempelstøj, især når motoren er kold.
De gamle lejer så nærmest ubrugte ud og krummeren var fuldstændig rund på sølerne som slet ikke bar præg af de mange kilometer. På den måde kunne jeg forsvarligt lade motoren blive in situa, men hvis det er en motor, der skal køre 50.000 km årligt i fremtiden, er det ikke måden at gøre det på.

mvh
Knud
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bakgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.