sv: sv: sv: Motor med ekstremt olieforbrug (03-09-2007 08:07:50)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Hvis du får effektive olieringe og stempelringe eller nye stempler i dine cylindre, vil kompressionen sammen med de tætte ventiler stige og der vil komme en mere effektiv forbrænding med deraf følgende større tryk på lejerne.
Derfor bør man måle sin krumtap og se på de gamle lejer før man besluttet, hvad der skal ske.
Er de gamle hoved- og plejllejer meget ødelagte og krummeren viser tegn på rivninger og man kan måle ovalitet på sølerne, er der ikke megen grund til at tro på et fortsat liv.
Jeg har lige været med til turen på en 2,25 ltr. benzin med ca. 300.000 km på klokken.
Der var en del slidkant i cylindrene. Når man sætter nye stempelringe i sådanne cylindre, må man kalkulere med lidt stempelstøj, især når motoren er kold.
De gamle lejer så nærmest ubrugte ud og krummeren var fuldstændig rund på sølerne som slet ikke bar præg af de mange kilometer. På den måde kunne jeg forsvarligt lade motoren blive in situa, men hvis det er en motor, der skal køre 50.000 km årligt i fremtiden, er det ikke måden at gøre det på.
mvh
Knud