Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: temp og benzin ur (11-09-2007 13:52:02)
Bo Helsted
Hej med jer,
spændingsregulatoren er - hvis den er af samme type som på min gamle RR 1976 - en bi-metal-regulator, hvis formål er at skaffe en helt stabil spænding til div. sensorer/viserinstrumenter - i en tid hvor elektronik var både dyrt og ustabilt. Virkemåden er ren storm-p:
Strømmen går gennem en spole, der er viklet over en bi-metalfjeder, og når strømmen gør spolen varm, bøjer fjedren op og slår strømmen fra. Så køler fjedren, slår strømmen til igen osv. Afhængig af indgangspænding og forbrug gøres dette hurtigere/langsommere. Man får altså ikke en "rigtig" stabil spænding ud, men derimod en spænding der svinger mellem batterispændingen (ca. 13 volt) og nul. Nu har alle viserinstrumenterne heldigvis en kraftig egendæmpning - eller inerti - og derfor ser man ikke denne tænd/slukning som vippende udslag, men istedet et jævnt gennemsnit af spændingen.
Jeg har selv haft samme fænomen som er beskrevet her - rigtigt udslag ved start, derefter næsten intet udslag, og så igen lidt udslag når motoren (generatoren) stoppes.
Jeg erstattede regulatoren med en lille hjemmebygget spændingsregulator, der kunne justeres til ca. 8-10 volt.
Det ville være løgn, hvis jeg sagde at det kom til at virke perfekt - dertil var følerne nok for upræcise og forbindelserne for dårlige - men det blev da bedre.
Jeg sender et diagram senere, hvis nogen vil prøve den mulighed - og hive de gamle englændere ind i "solid-state" tiden, som man skrev da radioer fik transistorer istedet for radiorør...
Mange hilsener
Bo Helsted, Medl. 7196, RR V8 1976. Under renov...
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "safaritag"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.