sv: sv: temp og benzin ur (11-09-2007 13:52:02)
Bo Helsted
Hej med jer,
spændingsregulatoren er - hvis den er af samme type som på min gamle RR 1976 - en bi-metal-regulator, hvis formål er at skaffe en helt stabil spænding til div. sensorer/viserinstrumenter - i en tid hvor elektronik var både dyrt og ustabilt. Virkemåden er ren storm-p:
Strømmen går gennem en spole, der er viklet over en bi-metalfjeder, og når strømmen gør spolen varm, bøjer fjedren op og slår strømmen fra. Så køler fjedren, slår strømmen til igen osv. Afhængig af indgangspænding og forbrug gøres dette hurtigere/langsommere. Man får altså ikke en "rigtig" stabil spænding ud, men derimod en spænding der svinger mellem batterispændingen (ca. 13 volt) og nul. Nu har alle viserinstrumenterne heldigvis en kraftig egendæmpning - eller inerti - og derfor ser man ikke denne tænd/slukning som vippende udslag, men istedet et jævnt gennemsnit af spændingen.
Jeg har selv haft samme fænomen som er beskrevet her - rigtigt udslag ved start, derefter næsten intet udslag, og så igen lidt udslag når motoren (generatoren) stoppes.
Jeg erstattede regulatoren med en lille hjemmebygget spændingsregulator, der kunne justeres til ca. 8-10 volt.
Det ville være løgn, hvis jeg sagde at det kom til at virke perfekt - dertil var følerne nok for upræcise og forbindelserne for dårlige - men det blev da bedre.
Jeg sender et diagram senere, hvis nogen vil prøve den mulighed - og hive de gamle englændere ind i "solid-state" tiden, som man skrev da radioer fik transistorer istedet for radiorør...
Mange hilsener
Bo Helsted, Medl. 7196, RR V8 1976. Under renov...