Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Stat problemer (14-11-2007 19:36:49)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
At måle batterispænding med et voltmeter angiver _KUN_ ladetilstanden.

Spændingen er dermed IKKE et mål for batteriets kapacitet.

Kapaciteten måles i amperetimer, altså hvor længe man kan trække en strøm på 1 ampere fra batteriet.

En kapacitetsmåling (tilstandsmåling) laves med en fast kendt belastning, som batteriet belastes med over en kortere periode (eks 100 ampere over 10 sekunder.). Hvis batteriets spænding før og efter denne belastning er nogenlunde den samme (ca +/- 0,5 volt) kan man regne med at batteriets kapacitet er som angivet - altså tilsvarende et nyt batteri.

Hvis batteriets spænding efter belastningen er dalet kraftigt (flere volt) er batteriet "klappet sammen" og bortskaffes på miljørigtig måde.

I stedet for de præcise måleapparater til belastningsmåling kan man køre med starteren i et antal sekunder (med brændstofrelæet frakoblet) og måle spænding før og efter.

I forbindelse med den konkrete beskrivelse ville en spændingsmåling på omtalte batteri, umiddelbart efter det fejlslagne startforsøg, sandsynligvis have vist en spænding på adskillige volt under de før angivne 12.8 volt.

Batterier i øvrigt: Jeg har kun gode erfaringer med de batterierne fra Biltema og Harald-Nyborg. Både holdbarhed og driftssikkerhed er fuldt tilfredsstillende.

(I et testmiljø vil et kvalitetsbatteri, som eks Optima, oftest vise sig at kunne lagre eller optage strøm hurtigere end billigere batterier; men med de størrelser generatorer som anvendes i LR-produkter er et sådant faktum dybest set decideret ligegyldig, idet generatorens output under alle omstændigheder ligger i et område hvor batteriet kan optage den afgivne strøm. )

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "blinklys"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.