Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Rapsolie i 2.5TD - Hvem har erfaringer? (15-11-2007 12:02:10)
Jacob Geltzer
Rotorpumperne som feks. bosch VE (opel, vw og lign) lider i denne sammenhæng af at de er smurt af brændstoffet, hvor enrækkepumpe (mercedes, dodge) har sit eget smøresystem samt en stempelhastighed på rotorpumpen divideret med antallet at cylindre. dette bevirker at kører du på koldt og dermed tyktflydende brændstof i en rotorpumpe vil der med de høje stempelhastigheder kunne opstå caviteter i pumpens højtryksdel hvor smøre kanalerne kun er ca 0.3mm store. sker dette med høje omdrejninger vil steplet sætte sig fast og pumpeakslen knækker.

det er derfor man forvarmer brændstoffet med enten el. eller vandvarmevekslere fær det kommer ind i pumpen.
dog har jeg i sommer halvåret med succes kørt på 50/50 blanding på min vw transporter og caddy, uden forvarmning.
skal man køre 100% eller køre når det er koldt SKAL!! der forvarmning af brændstoffet til.
BEMÆRK!! pumpedyse motorer kan ikke tåle at starte op på ren raps men behøver et 2.tanks system.

tilbage til land rover:
de gamle diesleer ihvertfald kører med en lucas/cav rotorpumpe denner er generelt meget kleint konstrueret i forhold til en bosch pumpe alt i den er generelt bare tyndere og svagere og derfor er den også mere sårbar, så med de nuværende temperaturer skal man ikke køre uden forvarmer,
derudover skal dysetrykket som oftest stilles til op for at kompensere for rapsens dårligere tændvillighed og forstøvning, længere glødetid er også at foretrække.

er i stadig intresserede så kig på:
www.monopoel.de
www.rapsbil.dk
www.t3nettet.dk (søg på raps)
www.folkecenter.dk
osv. der er mange sider især i tyskland
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "baghjul"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.