Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Landrover serie 3 109" årgang 1976 2,25 diesel (04-01-2008 09:38:47)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Jeg har lige været igennem en komplet bremserenovering og min erfaring er at man skal efterjustere bremserne nogen gange, inden man når det sublime resultat.
Min bremsepedal havde det også med at gå i gulvet, da jeg overtog bilen.
Grunden viste sig at være bremsebelægninger, som var ødelagt af pladder og slidt voldsomt, således at justersneglene slet ikke kunne nå belægningernes tappe. Dvs, man kunne pumpe belægningerne ud til tromlerne og opnå udmærket bremseeffekt, men fjedrene trak så belægningerne helt tilbage mod sneglene, hvorefter man igen havde balladen med den manglende pedal.
Da de nye tromler og belægninger kom på, skulle det hele rettes meget omhyggeligt til og her var det nødvendigt med 3 gange efterjustering før det hele spillede uden at nogle hjul slæbte i bremsen og andre nærmest ikke var med og pedalen ikke gik for langt ned.
Sluttelig kom den til syn, hvor bremserne, som kun har kørt måske 100 km udviste lille skævbremsning ved lave pedaltryk, men røg helt ned på 2-4 % skævbremsning ved hårdere belastning. Så det kan lade sig gøre.
Pedalen går ca 1/3 ned og dermed har jeg god forstærkning. Jo længere pedalen går ned, jo mere mister forstærkeren pusten.
Jeg tror nok, jeg ville kunne opnå lidt mere ved at justere endnu en gang, efter turen til syn. De nye bakker og tromler slides jo sammen.

Ud fra disse mine erfaringer tror jeg ikke det er din hvd.cyl. der bærer skylden for dine kvaler, men mere en efterjustering eller 2.

Hvis det er udluftning, der ikke er god nok, vil det give en blød og fjedrende pedal.

Også en benziner ytrer sig i en væsentlig grad og som i dag, sveder man ikke særlig meget inde i vognen, hvis man da ikke lige har feber.

Jeg var kommet lidt sent afsted til synet, hvorfor jeg satte sporerne godt i den. Ned ad bakke opnåede jeg rasende 112 km/t i overdrive. :-)
Ud ad lige landevej holder vi os nok til 80-90 km/t
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "stempelring"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.