sv: sv: sv: sv: Ser3 kobling fedter (18-01-2008 09:39:25)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Jeg satte nyt udrykkerleje på. købt til formålet fra Meca.
Hvis det er højere, hvad er kuren så?
Knud: Hvis det er for højt, presser det hele tiden på trykfodens glideskive og tillader ikke koblingen at låse rigtigt. Så skal der et lavere leje tilm hvis ellers dit nav er nyt og tykt nok. Nav = pladen. Hvis dit nav er slidt kan det give samme effekt med et nyt udrykkerleje.
Og hvis jeg måler at der ikke er frit spil, hvad er kuren så ?
Knud: som ovenfor fortalt
"Piller du gærboksen af igen, skal du lægge en lineal hen over anlægsflangen på koblingshuset.."
Du mener "bellhousing" ikke ?
Knud: Jo.
"..og sammenligne det med det tilsvarende mål på glideskiven på koblingsnavet ift motorens anlægsflade"
"Glideskiven" ? Du mener vel fjedrene på koblingshuset?
Knud: Jeg udtrykte mig forkert. Det hedder retteligen trykfod. Det er den med fjedrene i, som du kalder koblingshuset. Fra svinghjulet at regne har du:
1. Nav, som er slidpladen
2. Trykfod, som er fætteren med alle fjedrene.
3. Udrykkerlejet, som på gamle engelske biler består af en kulskive og senere et kugletrykleje.
Jeg kalder her huset med fjedrene der klemmer om selve koblingspladen for koblingshuset.
..bare fordi jeg ikke helt kender de danske navne ;-)
mvh
Knud
Kom igen, hvis jeg ikke udtrykker mig klart! :-)