sv: sv: sv: sv: sv: parabolske bladfjedre (22-02-2008 00:49:01)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl
ØV Jakob Det er fordi, det er et snapshot, de er bare ikke nået at flexe helt ud endnu, og så er det jo kardanen og ikke fjedrene der bestemmer hvor langt forfjedrene kan flexe ud. ;-})
Og Ole jeg giver dig helt ret i at synsfolkene er blevet meget flinke, men læser man loven, så er det faktisk kun fjedre, der sænker vognen op til 40mm, og som er godkendt af fabrikanten til modellen, der er fritaget for syn.
For alle andre gælder nedenstående:
2. Ændringer, der kræver syn.
2.1 Montering af fjedre, der sænker mere end 40 mm eller andre fjedre
(f.eks. supplerende bagfjedre), anses som konstruktive ændringer,
der skal registreres efter forudgående godkendelse hos Bilinspektionen,
hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på
bilen. Dette vil komme til at fremgå af bilens registreringsattest. Fjedrene
skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring
af hjulene.
2.2 Ved synet skal foreligge
enten
- accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan f.eks. være i form af køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende - af køretøjsfabrikanten
udgivet - teknisk materiale.
eller
- prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (f.eks.
TÜV), hvoraf det fremgår, at bilens køreegenskaber ikke er forringet.
Men det er selvfølgelig et spørgsmål om fortolkning, og vendningen "eller andre fjedre" er jo en ret bred definition.
Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972