sv: Ekstra fjernlygter - Hvor tilkobles disse? (12-03-2008 01:22:32)
Finn Kragh Lundsgaard #7635, reg. fyn
Hej Frederik
Umiddelbart ville jeg ikke sætte dem ind over fjernlys kontakten, med mindre at lygterne er lovlige.
Hvis de ikke er lovlige ville jeg istedet montere en seperat kontakt til at aktivere dem med, det er jo en nyere defender du har, så kunne det tænkes at der var kontakt forberedt for det samt en indikator i instrumentbordet?
På vores gamle LR 110" er der monteret ekstra fjernlygter på bullbaren og her er en indikator i instrumentbordet til rådighed (Blå firkant).
Det er sluttet til således at der går en tynd 1 - 1,5 mm2 ledning (styrestrøm) fra plus (kan tages direkte fra batteri men også andre steder fra alt efter om det skal kunne aktiveres når bilen er tændt eller slukket)
og over i kontakten, når denne kontakt tændes sender den styrestrømmen ud i et ræle(Fra fjernlys til en Fiat UNO købt ved en hugger)relæet har typisk 4 ben og det ene er til styrestrøm + og det andet til minus (stel).
Herefter går der en tykkere ledning 4 - 5 mm2 (dimmensionering kan du sikkert finde her eller andre steder på nettet) direkte fra batteriet + pol og ud til det tredje ben på relæet fra de fjerde ben føres samme ledning ud til dine fjernlygter og så mangler du bare at koble dine fjernlygter til stel med en ledning af samme tykkelse og vupti så er der lys over landet.
For at forklare relæets funktion, så fungerer den i princippet som en almindelig tænd/sluk knap vippefunktionen på knappen er bare eldrevet og foregår ved at en kerne er beviklet med kobbertråd og når der sendes støm gennem den bliver den magnetisk og tiltrækker en metalplade som skaber forbindelse mellem de 2 stikben hvorpå de tykke ledninger fra batteri til fjernlygter går.
Så mangler der lige lyset i indikatoren i instrumentbordet.
Her bruger man en trebens vippekontakt til at aktivere fjernlyset med når kontakten er afbrudt kan man ikke måle + på 2 af benene og når den sluttes er der plus på begge 2, den ene bruges til styrstøm som tidliger beskrevet, den anden anden til indikatorlampen (kan også bruge 2 bens kontakt og tage strøm til kontrol lampe fra styrestøm på ledingen mellem kontakt og relæ).
Har du ikke en indikator i instrumentbordet kan du købe mange fine små lamper rundt omkring (evt. T-Hansen), alternativt kan du få den til at starte en diskokugle omme bag i :)mulighederne er uendelige.
Hvis du gerne vil have den til at tænde for fjenprojektørerne når du aktiverer fjenlyset så skal du bare finde det relæ der aktivere fjenlyset (det klikker når du tænder og slukker fjenlyset) og på den måle, hvis du ikke har et el-diagram over bilen hvilket ben der skiftetvis er strøm på alt efter om der er tændt eller slukket for fjenlyset.
Dette ben tager du strømmen fra som styrestrøm til dit relæ til fjernlygterne.
Husk sikring så tæt ved batteriet + pol som muligt på den tykke ledning, størrelsen er jeg ikke helt sikker på, men mon ikke man nogenlunde kan regne sig frem til, hvad den minimum skal være.
Man har en formel der hedder Watt = volt x ampere, og lad os eksempelvis sige at dine fjernlygter bruger 2 x 65 watt pærer = 130 watt forbug på et 12 volt anlæg det sætter vi ind i formlen 130 = 12 x ampere og det betyder at de forbruger 10,8 ampere, så en 10 amperes sikring er ikke nok jeg kunne forestille mig 15 ampere kunne gøre det, er dog ikke helt sikker da jeg ikke er helt klar over om en pære bruger mere i "startstrøm" som eksempelvis en elmotor gør eller en køkkenmaskine, du kender sikkert fænomenet med at lyset dimmer når man starter en elkedel eller andet.
Du må bare ikke gå så højt op i sikring at det bliver ledningen der kommer til at fungere som sikring, med mulig ildspåssættelse af køretøj til følge.
Jeg er ikke selv el-faglært, eller Auto udlært men har altid kunnet lide og rode med strøm, og er som sådan autodidakt hvad det angår, og jeg ved ikke hvor meget inde i det du er selv, men denne lange smøre kan jeg hurtigt kradse ned i et forståeligt el-diagram på papir og maile til dig hvis du skulle få brug for det.
Mvh.
Finn K. Lundsgaard