sv: sv: sv: sv: En flok grædekoner??? (11-03-2009 13:34:10)
Morten Dam
Det er blot det, Søren, at jeg har mine tvivl med hensyn til den påstående belastning fra varebilerne kontra personbilerne.
I 1998 var den samlede danske vognpark ifølge Danmarks Statistik 2,2 mio. biler og den er kun blevet større siden.
Ved udgangen af 2008 var der ifølge bilimportørernes sammenslutning godt 481.734 gulpladebiler på gader og veje. En del af disse biler er nyere og miljømæssigt ” a point“ med tilsvarende hvidpladebiler med katalysator/partikelfilter.
Af bestanden af ældre varebiler fra før 3.6.1998 kan 78.961 anvendes til privat kørsel; blandt disse tælles i øvrigt 1.639 Land Rovere, mens der i bestanden af varebiler registreret efter 3.6.1998 er 130.053 biler, som kan anvendes privat. (Kilde: DBI)
Når det gælder miljøbelastning tror jeg ikke, at der kan sættes lighedstegn mellem varebiler adskilt med en skæringsdato således at forstå, at de ældre varebiler samlet set udgør en forholdsvis større belastning end nyere varebiler udstyret med katalysator, partikelfilter og anden forureningsbegrænsende teknologi. Det kommer vel også an på, hvor meget disse biler kører.
Med mindre de kører lige meget, kan man næppe forsvare en påstand om, at den de ældre varebiler forurener og belaster miljøet mere end tilsvarende nyere og helt nye varebiler.
At du kan henvise til en påstået belastning, som står anført skattereform-udkastet er for så vidt underordnet. Det afgørende er, at du bruger det i din argumentation. Og jeg efterspørger stadig dokumentation for den tese. Den fås næppe med mindre man generelt giver sig til at registrere driftstimer og km-tal.
Målt ved udstødningen forurener en 10-15 år gammel dieselbil uden katalysator/filter givetvis mere end en tilsvarende nyere eller helt ny dieselbil, men kører en gammel varebil 2.500 km årligt og en ny ditto 40.000 km, hvilken bil forurener så - alt andet lige - mest?
Nå, der er meget, som skal klares, før solen går ned. Fortsat god odinsdag.
Morten ;-)