Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Sandstiger vs. Waffelboards (11-03-2009 14:25:41)
Dennis Bager
Vi har kørt en del i Australien og New Zealand i en VW syncro, og her er lidt om vores erfaringer:
Australien må nok kunne sammenlignes med hvad du evt. kommer ud for (vi har ikke selv været i Afrika med bilen). Vi kørte ca. 20.000km i Australien, hvoraf ca. 2.500km var på grusveje, løst sand og 4wd spor. Om du tør begive dig ud på de eventyr vi har været på ved jeg ikke :=)

Det vigtigste vi har haft brug for indtil nu er klart kompressoren. Den vil jeg ikke turde køre uden. Køb en god dobbeltvirkende der mindst giver 80l/min. Og vær forberedt på at justere dæktryk mange gange daglig efter forholdende. Er sandet løst, så hjælper det enormt at kører på flade dæk (ned omkring 15-20psi). Med flade dæk har det stort set altid været muligt for os at komme fri, også selvom vi vejer omkring 2,5-3tons og frihøjden derfor ikke er hvad vi kan ønske os (læs vi bygger sand op under mavsen på bilen). Husk dog at max hastigheden med flade dæk er omkring 35km/t.

Vi har også 2 stk. waffelboards med. De kan bruges når man er kørt fast, men i sandet jeg vil nu hellere have de orange plastikmåtter de bruger i Australien. Men når det er sagt, så hjælper flade dæk alligevel bedst i næsten alle situationer. Vi bruger mest vores waffelboards for ekstra stabilt underlag i forbindelse med dækskifte. I Australien har firmaet ARB en ret genial donkraft, en stor balon der pustes op under bilen og derved kan løfte en ud af diverse situationer (om den virker ved jeg ikke med ARB har seriøse bjergningsudstyr og de påstår at den er sikker nok).

Desuden har vi:
En håndtalje, som ikke har været i brug.
Et elastisk slæbetov af den gode flade type
Et uelastisk slæbetov af den gode flade type
5 ekstra pakremme, som både kan bruges som slæbetov og skrælde. (vi har kun brugt slæbetov en gang)
Spade, sav, økse (de sidste er ret gode når vejen er spæret af væltede træer).

En helt anden ting. Husk et godt vandfilter og gerne byg det ind som drypfilter. Hav også mindst 100L vand med, det er guld værd i ørkenen.

Du kan se mere om vores tur på www.dennisbager.dk
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "svinghjul"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.