sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: land rover i alvorligt uheld (04-04-2009 08:23:22)
Ib 0219
hej Ole
Hvorfor ABS ikke er standard, må du spørge om et andet sted.
Men du kunne jo vende spørgsmålet om, hvorfor fravælger køberne ABS når det er muligt at tilkøbe??
Det kunne også være at efterspørgslen efter Defender med ABS er så lille at det vil fordyre alle Defenderne uanset om markedet (resten af verden udenfor Europa) ikke har noget ønske om at bilerne som standard skal være udstyret med dette.
Som alt andet der indgår i produktion af en bil har et ABS-anlæg en pris.
ABS er ikke noget lovkrav, airbags for den sags skyld heller ikke.
Den undersøgelse du sikkert har læst er ikke en test men er baseret på omkring 100.000 uheld sket i England. Dvs der er tale om den virkelige verden, virkelige uheld - og ikke laboratorie test. I England udfærdiges der mere udførlige rapporter over biluheld. Resultatet kan du selv se. Hvordan du vil tolke det må du selv afgøre
Med hensyn NCAP er det meget let - Defender er aldrig blevet testet, ligesom så mange andre biler. NCAP er et privat foretagende og man betaler temmelig meget for at få testet sine biler. Kan være Land Rover har vurderet at Defender in real life egentlig klarer sig godt, men omvendt i NCAP sammenhæng ville komme ud med et skævt resultat, bl.a. fordi den standard ikke er udstyret med ESP, ABS og airbags - det alene ville koste et par stjerner. Så vurderingen har sikkert været - hvorfor bruge et stort beløb, og et antal smadrede biler på noget som ikke vil vise ret meget alligevel. 60 års erfaring med modellen fornægter sig nok ikke.
Kan iøvrigt et par "sjove" historier om hvad der også er forgået bag kulisserne i forbindelse med NCAP test.
Til gengæld var Freelander 2 den første SUV overhovedet der fik 5 stjerner.
mvh
Ib 0219