Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køre terræn tæt på KBH? (30-09-2009 09:20:44)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl
Mainstream og beskyttet verden - det var nogle af de bedre, Knud :-)

Men som du skriver, så kan vi kun udtale os om forhold, vi selv kender til. Og må jeg i den forbindelse godt lige få noteret i din bog, at jeg har mit daglige virke i en lille sparekasse med knap 60 ansatte. Sparekassen er en selvstændig, uafhængig institution uden aktionærer, uden vilde bonusordninger, uden vilde engagementer i københavnske ejendomsprojekter og uden al mulig anden slags fordomsomspundne aktiviteter og tilstande, som der verserer lige så megen generel fejlopfattelse af om branchen skåret over én kam, som der tilsyneladende i både dit og Verners tilfælde gør f.s.v.a. diverse forvaltninger. Faktisk er vi i al beskedenhed helt nede på jorden - og ikke mindst med fingrene langt nede i jorden både i bogstaveligste forstand og overført betydning.

F.s.v.a. de Wild West tilstande med divergerende afgørelser, du måtte mene at have oplevet utallige af, så kan jeg jo kun bestride dette generelt, da jeg ikke kender de enkelte tilfælde. Men lige som Niels-Erik har også jeg en samlever, der er embedsmand(-kvinde) ved kommunen, jeg har kollegaer, der tidligere har været ansat ved det offentlige i både kommuner og ved SKAT, og jeg har ikke mindst gjort mig selv den ulejlighed faktisk at sætte mig ind i (bl.a. gennem mine studier), hvordan vort samfund - herunder offentlige forvaltninger - er reguleret. Og heraf kommer både min generelle TILLID til systemet og min FORSTÅELSE af, hvorfor det nogle gange bare ér, som det ér, og hvorfor det i hvert fald langt oftest IKKE er embedsmændene, man skal skyde efter, når en given afgørelse er gået én imod.

Det er sådan, at der for offentligt sagsbehandling i DK gælder de såkaldte almindelige forvaltningsretlige regler, herunder princippet om, at forvaltning skal være lovmæssig, hvilket betyder, at myndighedernes afgørelse ikke må være i strid med lovgivningen samt, at afgørelsen skal have hjemmel i en lovbestemmelse. Og mener man som borger, at noget ikke er gået rigtigt for sig ved en given afgørelse, findes adskillige (uafhængige) anke-/rekurs muligheder, såvel administrative som ved landet domstole, gennem hvilke det vil være muligt både at få prøvet, om de rigtige regler er lagt til grund for afgørelsen, og om de skøn, forvaltningen måtte have foretaget, er saglige. Alt dette SIKRER, at man undgår den magtfordrejning, nogle gerne vil rette så urimelig megen spredhaglsbeskyldning om, og at man rent faktisk får truffet de afgørelser, der er rigtige set i forhold til gældende ret (herunder også selv om de måtte opleves nok så urimelige). Så kan det være, man er uenig i gældende ret, men det er ikke embedsmandens skyld, at den er, som den er. Og det er heller ikke domstolenes skyld. Her må man, som Niels-Erik også skriver det, rette skytset mod de, der repræsenterer flertallet - de respektive lovgivende forsamlinger.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "vandpumpe"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.