sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vinterdæk i Sverige, nye regler pr. 1/12 2009. (17-12-2009 10:45:35)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl
Kristian,
jeg forstår godt, hvor du vil hen, og det er også dét, jeg mener med, at det står enhver frit for at diskutere evt. mangler.
Uden i øvrigt at have sat mig ind i yderligere, evt. relevant svensk "jura" end den her beskrevne, vil jeg vurdere det som følger:
1. Anvender du et dæk, der står på listen, vil du ikke komme i problemer (vinterdækmæssigt) med myndighederne. Her behøves altså intet diskuteret, hvis man bliver standset og tjekket. Det er bare at sætte flueben ved de godkendte dæk.
2. Listen er, som flere andre også har været inde på, formodentlig ikke udtømmende. D.v.s. at man godt kan tænke sig, at andre dæk kan accepteres. Men da behøves i givet fald nok lidt diskuteret (og dokumenteren), hvis man bliver standset og tjekket. Og man kan ikke vide sig helt sikker (vinterdækmæssigt) på forhånd.
3. Bemærk også teksten: "OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck."
Afslutningsvis som konkret svar på dit spørgsmål, så nej; jeg vil ikke mene, at du kan udlede af den svenske tekst, du refererer, at din dækforhandlers evt. synspunkt har samme retsgyldighed som STRO's liste. Men du kan givetvis få udleveret STRO's liste også hos din (svenske) dækforhandler. Jeg læser altså kun den sidste sætning som en serviceoplysning/-vejledning.
Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
- med M+S mærkede BFG Long Trail T/A Tour på Defenderen, men uden bjerg og iskrystal. Dog netop på en lille køretur i sneen fundet at have fremragende både bremse-, dreje- og accelerationsegenskaber.