sv: sv: sv: sv: Fra TD til 200Tdi. (18-01-2010 10:17:06)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl
hej Kenneth og andre
En Defender fra før TDi 200 motoren kom er IKKE, gentager IKKE, samme bil som dem der kommer efter.
Bremserne frem til TDi 200 motoren kom var skiver for og tromler bag.
Da man øgede motoreffekten med TDi 200 motoren, ændrede man bremseanlægget til skiver både for og bag.
Da Td5'eren kom i 1998 ændredes bremserne igen med ventilerede skiver foran (model/vægtafhængigt)og samme skiver bag.
Det klæder bestemt ikke klubben/Forum at man taler om at øge effekten uden at sikkerheden - større bremseeffekt - følger med. Hvordan kan "eksperterne" helt se bort fra dette vigtige element. Et element som har betydning for sikkerheden for fører, eventuelle passagerer, samt den øvrige trafik???????
Det samme gør sig også gældende når man øger effekten ved at tune bilen. Det er nok ikke uden grund at Land Rover har begrænset tophastigheden på Defender Td4 til 138 km/t, bl.a. grundet de dæk der monteres på bilerne.
Er man i tvivl om hvilket bremseanlæg der sidder på sin bil er det blot at kigge på typegodkendelserne på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
mvh
Ib 0219