Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Rystende oplevelse ved acceleration (03-03-2010 16:28:11)
Bo Helsted
Uha uha Peter,
du er inde på et u-udtømmeligt emne. Har selv kæmpet med vag styring og rystelser i min RRC 1990. Både de "kraft-relaterede" som dine lyder som, og de styretøjsrelaterede som følsomhed overfor huller i vejen, dæksler o.lign.
Har i den forbindelse skiftet: Hele forreste kardanaksel(ingen ændring), bøsninger i radiusarme for og bag (det hjalp ret meget), bøsninger i panhardstang, styredæmper, støddæmpere for og bag (ingen effekt), pitman arm (en hård nød...med nada effekt), tracking arm, styrekugler (alle)(måske lille effekt), stillet sporing, stillet swivel load(lille effekt), strammet hjullejer.
Alle teknikaliteter, der kan give rystelser.
Og stadig har jeg: Rystelser i styretøj ved kørsel op ad bakke (høj kraftoverføring) - samt en vis følsomhed overfor huller i vejen (det er dog blevet bedre).
Men stadig synes jeg ikke styringen er stabil nok - vi taler trods alt om en bil, der kostede 570.000,- i 1990 hvor den er reg. første gang. Så skal man altså ikke sidde og styre kontra på Roskildevejen, a la Clarke Gable i en 40´er film...
Jeg mistænker nu mine cv-joints ved forhjulene, da jeg godt kan forestille mig at et kardanled kan "gnave" ved belastning - og et hul i vejen vil vel også netop belaste det cv-led i den side (uvilje mod at dreje rundt).
Jeg har også haft mistanke til mine motorophæng, der ser lidt møre ud, kan dog ikke se hvordan det skal få forenden til at være så rystefølsom. Desuden har jeg købt nye kryds til min bagkardan, da de ikke er friske at se på - kan dog ikke mærke slør. Vi må se om det giver noget.
Det blev en længere smøre - og nettet er fuld af forum-indlæg hvor folk giver udtryk for deres ryste-problemer - ofte afslutter disse desværre blindt, uden nogen løsning (som de vil fortælle om, ihvertfald).

Medfølende RRC hilsen
Bo Helsted
- der trods alt stadig er glad for sit køretøj.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "stempelring"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.