Viskosekobling Freelander (11-03-2010 12:10:48)
Lennarth Baagøe #7595, reg. fyn
jeg faldt over dette i et andet indlæg.
1. Parker bilen på jævnt underlag og træk håndbremsen
2. Sæt hovedgearkasse i frigear / Neutral
3. Hæv ét forhjul med donkraft
4. Sæt en momentnøgle på et af hjulets møtrikker og træk forsigtigt til.
Hvis der kræves 40 - 60 Nm for at dreje hjulet langsomt rundt, er viskosekoblingen OK.
Hvis der er markant mindre modstand, har koblingen ingen spærrevirkning og er defekt. Du kan sagtens køre videre, men er dårligt stillet i terræn.
Hvis hjulet ikke kan drejes, er koblingen 'frosset' og er defekt. Hvis du kører videre på fast vej risikerer du f.eks. at knække en stikaksel. Nødløsning er at afmontere forreste kardan (så har du fortsat håndbremsevirkning) indtil reparation.
Gælder det også for en Freelander, at man kan afmomtere forreste kardan. Min er nemlig "frosset" og vil gerne undgå at lave mere skade?
Hilsen Lennarth