tilbage

Land Rover Forum  

Index
9878: El-ruder RR 1990 2 door (02-07-2003 22:21:50)
Niels Riis Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.144.246)
Hej,
Sådan en ny elmotor koster 2500 DKK x 2, Kan man købe uorginalt? Problement er at vinduerne sætter ud og ved at trykke en 15-50 gange på knappen så virker de.
Niels Riis Jensen
Index
9899: sv: El-ruder RR 1990 2 door (03-07-2003 22:49:21) (svar på 9878)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Hmmm, det var dog en hamper pris for lidt velfærd - har du tjekket ledningssystemet og diverse kabelsko - det kunne jo tænkes at der er sivet vand ned til de ædlere dele eller at det bare drejer sig om en løs forbindelse eller lign.- jeg håber for dig at det kun er det der er fejlen.
Ellers kunne det jo tænkes at der er gået et par vindinger i statoren.
LR sIII hilsen Stefan Skanderborg
Index
9902: sv: sv: El-ruder RR 1990 2 door (04-07-2003 10:23:35) (svar på 9899)
Niels Riis Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.221.150)
Ja, lidt dyrt er det. Gad vide om det er muligt at sætte håndsving i? Jeg var ude ved Peer Glad og de siger at det er kullene der er gået, og man skal lige slå på siden for at ryste motoren!
Det er da godt at vi ikke har en varm sommer, så vi kun bruger soltaget!
/Niels
Index
9915: sv: sv: sv: El-ruder RR 1990 2 door (04-07-2003 22:32:28) (svar på 9902)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.221.251)
Jeg har dybt antipati over for mekanikere der siger "nyt på" inden de har fejlfundet/kigget på tingene, dette specielt når det vedrører el-fejl, hvor mekanikere i de fleste tilfælde er novicer.

Eftersom ruden i førersiden bruges ca. 90% mere end passagersiden forekommer det mig helt usandsynligt at kullene/motorerne er gået i stykker i begge sider på samme tid!!!! Eller? Hvis de er holdt op med at fungere samtidig kan det bare ikke være tilfældet, i så fald har du og din RR brudt alle regler vedr. sandsynlighedsregning.

Tjek strømforsyningen meget omhyggeligt plus og ikke mindst stel til kontakterne, prøv evt. med en forsikret ledning direkte fra batteriet (15A og min. 2,5 mm2). Ledningsgennemføringen mellem A stolpe og dør er et svagt led på ALLE biler.

Hvis det skulle vise sig at det er el motorerne der i stykker, er det sjældent det er kullene der er slidt helt ned, det er som regel den kontaktflade de kører på der er snavset og slidt, denne kan med fordel renses og evt. slibes med fint sandpapir (hvis motoren er til at skille ad), til den pris er det vist værd at prøve om de kan renoveres..

Skriv (eller ring) hvis dette ikke er fyldest gørende nok.

Mudderhilsner
Index
9935: sv: sv: sv: sv: El-ruder RR 1990 2 door (05-07-2003 18:44:57) (svar på 9915)
Finn Agersbæk #6152, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 62.107.49.82)
Prøv at skille kontakterne og motoren ad og giv det hele et sprøjt med kontaktspray. Det kan du købe i en elektronikforretning.Sandpapir er bandlyst da der i motoren nok er lidt grafitfedt for at modvirke korrosion.
Index
9954: sv: sv: sv: sv: sv: El-ruder RR 1990 2 door (06-07-2003 11:23:18) (svar på 9935)
Niels Riis Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.222.29)
Tak skal i have, V.vindue kører gerne ned men svigter ca 50% når den skal køre op. H. vindue har også en 50% chance for at virke, men så vil den hverken kører op eller ned. H. vindue har haft dette et par måneder, men V vindue først nu er startet (ved færgen til Sverige, på vej på ferie naturligvis!)
Niels
Index
10010: sv: sv: sv: sv: sv: sv: El-ruder RR 1990 2 door (09-07-2003 20:07:18) (svar på 9954)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.221.180)
Hej Igen,

Teoretisk er det en dårlig forbindelse i strømforsyningen!

Højre side har længere ledningsvandring end venstre, derfor er spændingsfældet større i højre side, hvorfor denne holdt op med at virke først. Det kræver mere strøm at køre ruden op end ned, hvorfor din venstre rude kun vil køre ned men ikke op.

Lige et par spørgsmål til Finn:
Hvor køber man en kontaktspray der ikke indeholder opløsningsmidler der opløser den fedt grafitten er bundet i?, jeg har 2 forskellige og de praler begge med at fjerne fedt, olie, ir mv.

En elektromekaniker afdrejer normalt komutatoren (Den kontaktflade kullene kører på) i forbindelse med en renovering af en elmotor, og giver den IKKE grafitfedt, hvad skade vil det så gøre at slibe den med smergellærred eller sandpapir?

Grafitfedt/olie består af..... Ja lige præcis Kulstøv blandet med et bindemiddel, olie eller fedt, altså giver kullene (der som bekendt bliver slidt) en automatisk beskyttelse af komulatoren.

Mvh
Torbjørn
Index
10017: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: El-ruder RR 1990 2 door (10-07-2003 00:18:03) (svar på 10010)
Finn Agersbæk #6152, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 62.107.50.63)
Hvis du sliber komutatoren med smergellærred, skal du huske at rense de noter, der er mellem kobberbanerne på, da der ellers vil kunne opstå krybestrøm pga. det støv der sætter sig deri. den skal selvfølgelig ikke have grafitfedt. Jeg har købt min kontaktspray i en elektronikforretning, sprayen hedder PHILIPS contactcleaner.
Index
10018: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: El-ruder RR 1990 2 door (10-07-2003 00:24:07) (svar på 10017)
Finn Agersbæk #6152, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 62.107.50.63)
Jeg er ude for samme symptom idag. Min RR kunne ikke køre vinduet op i venstre side når døren var lukket , men godt når døren er åben,SPØJST ikk. Ved at vride i døren og vinduesrammen fik jeg det på plads så nu virker den . Mærkelig bil????? finn MJY
Index
10037: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: El-ruder RR 1990 2 door (12-07-2003 20:18:33) (svar på 10018)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.163.216.98)
Hej Finn
Det er en kendt fejl at ledningen i mellem a stolpen og døren knækker og medfører nogle sjove fejl i døren. vinduer spejle c-lås osv.

Hans Martien
Index
10011: sv: sv: sv: sv: sv: sv: El-ruder RR 1990 2 door (09-07-2003 20:07:33) (svar på 9954)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.221.180)
Hej Igen,

Teoretisk er det en dårlig forbindelse i strømforsyningen!

Højre side har længere ledningsvandring end venstre, derfor er spændingsfældet større i højre side, hvorfor denne holdt op med at virke først. Det kræver mere strøm at køre ruden op end ned, hvorfor din venstre rude kun vil køre ned men ikke op.

Lige et par spørgsmål til Finn:
Hvor køber man en kontaktspray der ikke indeholder opløsningsmidler der opløser den fedt grafitten er bundet i?, jeg har 2 forskellige og de praler begge med at fjerne fedt, olie, ir mv.

En elektromekaniker afdrejer normalt komutatoren (Den kontaktflade kullene kører på) i forbindelse med en renovering af en elmotor, og giver den IKKE grafitfedt, hvad skade vil det så gøre at slibe den med smergellærred eller sandpapir?

Grafitfedt/olie består af..... Ja lige præcis Kulstøv blandet med et bindemiddel, olie eller fedt, altså giver kullene (der som bekendt bliver slidt) en automatisk beskyttelse af komulatoren.

Mvh
Torbjørn