tilbage

Land Rover Forum  

Index
10001: Batteri / Ekstra (08-07-2003 14:02:45)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 62.107.158.243)
Jeg er blevet lun på at få et spil og i den forbindelse har jeg set at man anbefaler et batteri med minimum
"650 CCA " for spil brug. Hvad svarer det til når man taler om Amp. timer ?.
Hvordan forbinder man et ekstrabatteri til laderen ?. Hvordan kan man i øvrigt sørge for at der altid er strøm tilbage til at starte på ?. Også i forbindelse med strømforbrugende ekstraudstyr.

Med Landy hilsen.

René




Index
10002: sv: Batteri / Ekstra (08-07-2003 19:31:30) (svar på 10001)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 212.54.64.152)
Hej Rene

Jeg ved ikke lige hvad det med 650 CCA
betyder. men jeg kan måske kaste lidt lys på det med 2 batterier. jeg er selv ved at bygge lidt på det i min 88".
Jeg har tænkt mig at pille det store olieluftfilter ud og sætte et lille fikst KN filter direkte på min Weberkarb. så får jeg nemlig masser af plads bag startbatteriet til et forbrugsbatteri til spil, lygter etc. mellem de 2 batterier skal der sidde en ladeseperator! ellers tømmer spillet bare begge batterier. jeg har fundet en der hedder Septor hos min lokale autoelektriker. ellers prøv Midtjysk eller bertelsen. her følger diagram med til hvorledes det hele så skal sættes sammen. jeg har tænkt mig at bruge et batteri på ca 110 AMP som forbrugsbatteri.

håber det hjælp lidt.

MVH ANDERS #5653 MJY
Index
10003: sv: Batteri / Ekstra (08-07-2003 19:42:49) (svar på 10001)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.221.173)
Hej René,

CCA = Cold cranking current (A), det er den strøm batteriet kan leverer i kortere tid til at drive starter eller spil mv. Et syrebatteri fungerer i princippet som en elektrolyt kondensator og har en fancy formel for opladning og ikke mindst afladning, never mind et bil batteri/syrebatteri kan i en begrænset periode leverer en strøm(ampere) svarende til ca. 10 gange kapaciteten (ampere timerne Ah) også kaldet startampere, denne værdi vil stå anført på batteriet, ifølge en eller anden DIN norm.

Med hensyn til de 2 batterier er det dejligt nemt, de skal være 100% ens og parallelkobles (+ til + og minus til minus.

Det med altid at have strøm tilbage er en lidt længer forklaring som jeg vender tilbage til med mindre andre kommer i forkøbet.

Mvh
Torbjørn

Index
10009: sv: Batteri / Ekstra (09-07-2003 14:13:32) (svar på 10001)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 194.255.38.37)
Tak for svarene Anders og Torbjørn, det har gjort mig en lille smule klogere på det elektriske.
mvh. René.
Index
10041: sv: Batteri / Ekstra (13-07-2003 12:52:13) (svar på 10001)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.214)
Alt efter, hvilken type LR Du har, findes der forskellige placeringsmuligheder. Det bedste, Du kan gøre, er at købe to forskellige typer batterier: et, som startbattteri og et som forbrugsbatteri. fx gult og rødt Optima ( findes i maskinhandlen ) eller Exide. Batterierne forbindes som tidl. nævnt med plus til plus og minus til minus. Forbrugsstrømkredsen tilkobles forbrugsbatteriet, som kan separeres fra startbatteriet med en simpel hovedafbryder på plussiden mellem de to batterier. Alternativt findes der forskellig former for relæer, som adskiller batteruerne automatisk. Disse er billigst i skibshandlen, idet splitchargeudstyr er gængse på både - i al fald på dem, jeg har stiftet bekendtskab med !