tilbage

Land Rover Forum  

Index
100555: 90" ombygning til v8 3,9 (10-08-2010 10:58:01)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.206.26)
Hej

Jeg vil lægge en 3,9L v8 i en 90" 2,5L diesel og mangler i den forbindelse en typegodkendelse på en 90" v8 3,9L. Er der nogen som kan hjælpe?

Mvh

Anders
Index
100556: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (10-08-2010 11:04:22) (svar på 100555)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.111.168.114)
Ikke for at tage modet fra dig, men var det ikke nemmere at finde en 90" V8 som udgangspunkt? Mere for at undgå senere bøvl og ballade?

Mvh Benno
Index
100558: sv: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (10-08-2010 11:34:46) (svar på 100556)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.37)
For ikke at stå med håret i postkassen og en bil der ikke kan godkendes, så lav øvelsen i samarbejde med din lokale synsvirksomhed.

Du kan få det godkendt hvis din bil og modellen med V8 er nøjagtig 100% ens. (hvilket de formentlig ikke er)

Og så du skal du selvfølgelig betale ny afgift på bilen.

Men alt det ved du vel i forvejen. :)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
100559: sv: sv: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (10-08-2010 13:00:25) (svar på 100558)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.206.26)
Hej

Jeg har snakket med en synsmand, og han oplyser at jeg skal sammenligne de to typegodkendelser, og Evt ændre på bremse og styretøj, så den kan synes.
Selvfølgelig bliver der betalt afgift.:-)Jyder kan også være lovlydige :-0

Mvh

Anders
Index
100560: sv: sv: sv: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (10-08-2010 13:04:01) (svar på 100559)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.97.235.209)
Hej Anders

Jeg er lidt usikker på om du kan finde en typegodkendelse til en 90" 3,9 V8, mener ikke at der har været importeret en sådan til DK, men jeg kan sagtens tage fejl.

Prøv i stedet at starte med en en godkendelse til en 90" 3,5 V8, den findes.

Venligst
MOrten
Index
100578: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (10-08-2010 19:49:08) (svar på 100555)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
30G00001 Land Rover Defender Japan 9.13:1 cr 3,9EFI
31G00001 Land Rover Defender 50LE 9.13:1 cr 3,9EFI
Din vogn kan ikke komme ind under nogen af disse to typegodkendelser. Du kommer til at slippe med en afgift lige meget hvad hvis du ligger en V8 i da den yder mere end 20% iforhold til din gamle maskine. Jeg gik fra en 2,5NA til 2,4td fra RRC og måtte betale 2370kr i afgift. Du kan lovligt lægge en 24G00001 90/110 8.31:1 CR og påbygge sprøjt fra 3,5efi og få ca. 154hk under den typegodkendelse som findes til din 90" (fra 85/86?).

98kw +20% må jeg max i ligge min oneten da dens bremse kraft ikke er godkendt til mere. Da vi i DK ikke må ændre/opgradere vores bremse slutter festen der.
Jeg kunne ikke finde din typegodkendelse, men min hedder T8779. Jeg har dog betalt afgift for max ydelse og kan dermed i ligge en V8 3,5 24Gxxxxx med sprøjt fra 3,5efi uden problemer.

http://www.fstyr.dk/koretojer/Typegodkendelser/Find%20typegodkendelse.aspx

håber det kan hjælpe dig lidt på vej..

K.Bøgvad

Index
100581: sv: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (10-08-2010 20:02:53) (svar på 100578)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.206.26)
Hej Karsten

Tak for oplysningen. Men da jeg snakkede med syns manden Sagde han at bilen at jeg skulle have en typegodkendelse på en 90" med 3,9L motor og sammenligne bremser og styretøj med det min er typegodkendt med, og lave Evt ændringer så den opfyldte kravene til så stor motor. Han sagde ikke at det ikke kunne/måtte laves.
Det med afgiften er jeg klar over jeg skal betale.

Jeg ved der er andre som har lagt en 3,9L motor i og fået det synet og betalt afgift, så det må kunne lade sig gøre.

Mvh

Anders
Index
100586: sv: sv: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (10-08-2010 20:47:31) (svar på 100581)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
Hej igen Anders

de to understående modeller er de to eneste der orig. i verdens historien er leveret med 3,9efi, så det er dem du skal lede efter..

30G00001 Land Rover Defender Japan 9.13:1 cr 3,9EFI
31G00001 Land Rover Defender 50LE 9.13:1 cr 3,9EFI

Jeg ved der er en eller to 50LE i DK, men jeg finder det tvivlsomt at du kan opbygge dit køretøj som den model da den er redikalt anderledes end din.
Du er ude i ABS, andre aksler for at matche bremser.
Mener den er på 3950ccm men blev lanceret som 4,0L..
Ikke for at taget modet fra dig, synes du skal give den gas, men jeg mener det er blind gyde.

http://www.pdfmeta.com/preview.php?url=687474703a2f2f7777772e6c616e64726f766572636c75622e65652f6573742f66696c65732f6d616e75616c732f656e67696e652f446566656e6465722532305638253230537570706c656d656e742532304c524c30313835454e472e706466&fname=446566656e64657220563869202d20576f726b73686f7020204d616e75616c20537570706c656d656e74202d20456e67&country=nl&filetype=pdf

Du finder meget om opbygningen af 50LE her.

Held og lykke

K.Bøgvad
Index
100589: sv: sv: sv: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (10-08-2010 21:08:11) (svar på 100586)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
3,9 og 4,0 er, så vidt vej ved, den samme motor bare med forskellig indsprøjtning.

Men jeg vil nok også råde til at lave en 3,5L.

Min 90" V8 1987 er ca. som en 2,5 NA, med tromler bagpå. Eneste forskel er vist 24 spline differentialer. Men det er synsmanden nok ligeglad med da, da det kun er for at give bedre styrke og ikke sikkerhed.

MVH Asger
Index
100600: sv: sv: sv: sv: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (11-08-2010 07:08:59) (svar på 100589)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.97.235.209)
Hej Asger

Dit bagdiff. er også stærkere 90" V8 er vidst de eneste der er kommet til landet med 4-pins diff.

Mht. 4.0 V8, så køre den med THor indsprøjtning, kraftigere oliepumpe, den er krydsboltet og har større plejlstangslejer. Korrekt den er samme volume som 3.9, men der blev valgt at kalde den 4.0 grundet de nævnte ændringer.

I øvrigt er det den samme blok som 4.6 V8 !

Tilbage til tråden, jeg ville personligt prøve at tale med flere synshaller. Det behøver ikke at være ulovligt, men der kan tolkes forskelligt på alt !


Venligst
Morten
Index
100585: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (10-08-2010 20:30:18) (svar på 100555)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej anders

jeg tror du skal vælge en 3,5 liter i stedet for 3,9, for tybegodkendelsen er ens på en 90" med 24g(3,5v8) og en 19j(turbo diesel) jeg har typegodkendelsen liggende, så du kan bare maile til mig.

mvh martin j
mklinke@hotmail.com
Index
100596: sv: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (10-08-2010 22:44:02) (svar på 100585)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.54.88.225)
Der er mange meninger om dette emne:men 90" v8 er kun inporteret(med typegodkendelse i nogle få år ( 85-88) da går v8 3.5 ud af produktion, og der produceres kun 3.9 efi, jeg ved godt at der var ekperimenter med 3,5 efi, men disse var ikke heldige, og har aldrig været importeret i dk.,mig bekendt???( Ib hjælp mig ???)
3.5 v8 i Land Rover 90"var droslet ned til mellem 111-113 hk iflg. typegodkendelserne.
Hvis bilen org. er godkendt med en v8 motor ( 3,5 )
Har told/ Skat ingen krav på afgift hvis du skifter til 3,9 efi ( det er den samme blok).
Du skal derimod kunne bevise over for synshallen at det du har gjort er i overenstemmelse med fabrikken ( derkan du bruge alle de links etc. men det bedste er at du kan bevise at fabrikken laver dette selv.) ingen garanti!!
Skift fra en 2.5 disel til v8 3.9 efi. så er du ude i noget snavs!????
1: du skifter moter ( blok)
2: du øger hk væsenligt ( noget med % som jeg ikke er vednok om, mener der er max 20 % ?)
3: Bremser ???
4 Tranmission ???
5: Undervogn (støddæmpere,balance klodser etc.)
Den Type godkendelse som du søger findes ikke i dk ( mig bekendt)
Du er ude i godkendelse af dit køretøj på særlig godkendelse( kun Gud ved hvad "det" indebærer???)
Jeg ssiger ikke at det ikke kan lade sig gøre!
Held og lykke
du er velkommen til at kontakte mig hvis du mener at jeg kan hjælpe dig yderligere

mvh
Niels Andersen
90"v8 3,9 efi automatgear mm.. (godkent at statens bilsyn )
Index
100626: sv: sv: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (11-08-2010 16:17:36) (svar på 100596)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.229.3)
Byway to heaven? Som flere fremfører bliver det en sej kamp op ad bakke at få godkendt en effektforøgelse på 280%.
Der er amerikanermodeller født m. omtalte motorbestykning
samt LRs 50års jubilæumsmodel, som dog næppe fandt vej til DK ad de officielle kanaler. Har dog kendskab til et klubmedlem der ejer en sidstnævnt. Dog er en opgradering af bremser enkelt, calipre fra 110" på for og bagaksel fra RRC ell. Disco, med skiver og viola, så har du en "300TDI+undervogn"
3.5Efi ligger i tidlig Disco og RRC fra midtfirs og er few-and-far-between i DK. En stakket trøst der blev stoppet
22 flere heste i V8 LR fra 1986 så den derfra havde 136HP.
Index
100684: sv: sv: sv: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (12-08-2010 15:36:53) (svar på 100626)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.206.26)
Hej Igen

Tusind tak for alle indlæggene.
Jeg har ikke opgivet endnu.Vil prøve nogle af de gode råd jeg har fået. Jeg vender tilbage med hvad jeg finder ud af.

Mvh

Anders
Index
100688: sv: sv: sv: sv: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (12-08-2010 16:45:14) (svar på 100684)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.103.2)
Hvad så hvis man var så vild at købe en 90" North America Specifikation i USA med 3.9 L. Kunne den så ikke indregistreres i DK. Kan man få hjælp fra Land Rover DK i sådan en situation. Der har jo heller aldrig været indregistreret 101'ere fra nye i DK, har de en typegodkendelse eller hvad.

Mvh
Mads
Index
100713: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" ombygning til v8 3,9 (13-08-2010 08:52:23) (svar på 100688)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Mads.

I de tilfælde skal man kigge på de regler, der var gældende ved bilens første registrering.
Jeg ved ikke hvordan det ser ud med en NAS Defender, men jeg vil da ikke afvise at det ville kunne lade sig gøre. Jeg er sikker på at hvis man kontakter Sten Houborg fra Land Rover Danmark, så kan han svare på hvad forskellen på godkendelsen til en NAS og en normal Defender er. Så er det spørgsmålet om Amerikanerne var mere eller mindre strikse end Europæerne?
Der skulle ikke være den store forskel på NAS Defender (afhængig af årgang - der var nogen der ikke havde Auto-gear) og 50 års jubi-modellen. Jeg tror til gengæld det er billigere at importere en jubilæumsmodel end en NAS.

MVH Jakob E S