tilbage

Land Rover Forum  

Index
100724: ledeproblemer farisæærmotor igen igen (13-08-2010 14:48:49)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
før sommer underholdt jeg med ladeproblemer på min serie 88 med farisæærmotor (Daihatsu 2,8 na) Alt er checket ny generator - stelforbindelser batteri. Tilbage er bundstykket i tændingslåsen. Jeg har ladet mig fortælle at generatoren skal have styrestrøm via tændingslåsen( når tænding er slået til) for at kunne lade.

Kan fejlen ligge i den engelske del af bilen (sir Lucas bundstykket)


VH

Peter
Index
100725: sv: ledeproblemer farisæærmotor igen igen (13-08-2010 15:10:56) (svar på 100724)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Er din Ladelampe i orden?

MVH jakob
Index
100727: sv: sv: ledeproblemer farisæærmotor igen igen (13-08-2010 15:14:37) (svar på 100725)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
ja den lyser og slukker som den skal


vh

peter
Index
100731: sv: sv: sv: ledeproblemer farisæærmotor igen igen (13-08-2010 16:00:57) (svar på 100727)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.163.141)
Hvis din ladelampe slukker (og er korrekt forbundet) burde generatoren lade?
Kim Horsevad har beskrevet det meget detaljeret her
http://horsevad.dk/landrover/Fejlfinding_paa_generator_batterier_og_ladesystem.pdf

Dbh
Torbjørn
Index
100730: sv: ledeproblemer farisæærmotor igen igen (13-08-2010 15:43:34) (svar på 100724)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Peter

Er det ikke lidt malplaceret at give det originale ledningsnet skylden for at du lægger en anden motor i bilen, en motor som åbenbart stiller andre krav til strøm end det bilen er født med ??

Blot for at være lidt retfærdig overfor bilen :-)

mvh
Ib 0219
Index
100732: sv: sv: ledeproblemer farisæærmotor igen igen (13-08-2010 16:10:12) (svar på 100730)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.242.238)
Vil give Ib Hammer ret, man skal ikke rette bager for smed!
Japserladerelæ og generator er lidt speciel i og med der er ladelamperelæ indbygget i laderelæ som reagerer på spænding fra stjernepunktet i generatoren (ikke at forveksle med G-punktet) her er 6v. Har selv en dittomotor, dog TD i 110" og har indskudt gløderørrelæ for at skåne tændingskontakt. De 6 ledninger fra laderelæet irrer og knækker let, fejlen kunne ligge der.
Index
100734: sv: sv: sv: ledeproblemer farisæærmotor igen igen (13-08-2010 17:03:11) (svar på 100732)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
godt ord igen, jeg leder videre med lys polsøger og lygte

god weekend

vh

peter


Index
100737: sv: ledeproblemer farisæærmotor igen igen (13-08-2010 18:53:07) (svar på 100724)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.89.253.84)
Mnja, uden at kloge mig for meget, så er jeg også tilbøjelig til at give Ib ret. Måske er der så store forskelle på de 2 systemer at der skal noget andet tænding til. Ikke at der er noget galt med hverken LR eller motor, men bare at de måske ikke lige sådan uden problemer er kompatible..???
Index
100742: sv: sv: ledeproblemer farisæærmotor igen igen (13-08-2010 23:22:49) (svar på 100737)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.67)
Øh!; Ib & Ole, Tror i ikke at det går fint med en gammel Bedford motor i LR? Det Japanske el værk, kan vi blive enig om, er en anden sag. Jeg er iøvrigt nysgerigt over hvad det er gjort med den vacum pumpe som er sammenbygget bag generatoren? Er den i brug? Verner har også dette motor, så jeg ville sætte pris på hans udsagn, samtidigt har han sikkert en løsning på strøm spørgsmålet!
Index
100743: sv: sv: sv: ledeproblemer farisæærmotor igen igen (13-08-2010 23:26:59) (svar på 100742)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.67)
En lille tilføjelse! Ligeså brugbar som Daihatsu motoren er, så anderledes forholder det sig med gearkasser. Ved regulær terræn brug, udvikler de nøjaktig samme skavanker som LR gearkasser! Akslerne er til gengæld helt OK.
Index
100830: sv: sv: sv: sv: ledeproblemer farisæærmotor igen igen (16-08-2010 20:04:27) (svar på 100743)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.129.35)
Jo David, jeg har den sammenbyggede generator/vacuumpumpe på Daihatsuconverteringen. Mener der umiddelbart kan monteres en Lucas i beslagene, men så skal man jo også have en separat vacuumpumpe monteret. Nipponden"soen" er jo kun på 45A, derfor monteret kørelyslygter for at redde lidt mere strøm til akkuen under kørslen.
Går ud fra Peter også har en sådan monteret og denne har tidligere virket, derfor ingen ide at opremse ledningsforb.
Dog er det enkelt at teste om generator virker; man tager et stykke ledn. med spadestik i en ende, starter motoren,
med respekt for roterende dele adskilles stikket mell. relæ og generator og i stikket til generatoren forbindes
den hvide ledn. m. grøn stribe med ledningsstumpen, medsatte ende af stumpen sættes på B på generator, herved gives fuld feltspænding og generatoren skal nu yde 15-16v. Kan som regel høres, hvis dette er tilfældet ellers voltmeter.