tilbage

Land Rover Forum  

Index
100749: "Hjemme-piggede" dæk (14-08-2010 11:25:26)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hej

I vinters holdt jeg så der i indkørslen og orienterede mig gennem snefoget en tidlig morgen. Bilen var den nu hedengangen Polo 1.3 Coupe, som desværre blev offer for en Arla tankvogn senere på vinteren. Der lå vel 20 centimeter sne på vejen, da sneploven ikke kommer før op ad dagen heromkring.
Lidt længere henne ad vejen kan jeg se en bil der prøver at komme ud på vejen, det er naboen i sin Grand Vitara, hans indkørsel har en svag hældning op mod vejen.
Der er ingen andre i sigte så jeg drejer ud på vejen og bevæger mig hen til naboens indkørsel. Han har ikke mere sne der end jeg har. Alligevel kan han ikke komme ud på vejen...

Dæk: Jeg har mine piggede Hancock vinterhjul på - naboen et sæt ubestemmelige A/T dæk.

Nu sidder jeg så her i sommervarmen og overvejer hvilke dæk der skal på min SIII og en plan er ved at forme sig. Hvis man skal ud på sand eller sne er det man høre; brede floatation dæk med fint eller intet mønster. Men sådan et golfvognsmønster er ikke selvrensende, så i samme øjeblik man møder modstand kommer man ikke videre (naboen). Alternativet er et groft M/T dæk der kan grave sig igennem til fast underlag. Men hvis der så er is under sidder man der igen... Her er det så at piggene tager ved (som på Poloen).

Jeg har så fundet disse MaxiGrip pigge til at skrue i dækkene, de kan skues ud om sommeren og genbruges. Nogen bruger dem på snescotere, gummiged og MC, så de sidder jo nok godt nok fast i dækket. Jeg er rigtig, rigtig glad for pigdæk, når folk sejler rundt på vejene med deres fine dyre vinterdæk, har jeg kunne køre med næsten uændret fart med piggede dæk til den ½ pris og aldrig siddet fast heller ikke de dage de lukkede skoler og det hele sidste vinter.

Så nu hvor jeg har fået en rigtig bil, ønsker jeg selvfølgelig ikke at blive til grin pga. dårlige dæk. Planen er ved at forme sig...
Nogen grove dæk med skrue-pigge.
Lyder det ikke fantastisk, eller?

Mvh
Jens

Link: www.maxigripstore.com/ (Grene har dem i DK)
Index
100751: sv: "Hjemme-piggede" dæk (14-08-2010 11:37:18) (svar på 100749)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.191.163)
jeg har nu altid kunnet kommet frem på halvslide A/T dæk, både i min gamle 90" og i min RRC. de har selvf også permanent 4x4. men jeg tror nu alligevel at en del af grunde til at din nabo ikke ku komme har været at han nok bare har trykket speederen i bund i den tro at det ville hjælpe.....det gør det ikke.*
jeg har altid ku starte fra 0 midt på bakker hvor andre bare hang på midten og fedtede rundt.

sørg for at slå 4x4 ind før du sidder fast, og vær forsigtig på gassen mud-terrain er ikke gode i fastkørt sne. de grove nubber glider bare oven på den hårde overflade. all-terrain er lameldæk ligesom alm vinterdæk.

så min mening er at hvis du kører fornuftigt med lidt fremsyn, så behøver du ikke pig-dæk, de larmer, ødelægger vejen og giver utroligt dårlig bremseeffekt på tør vej.
Index
100770: sv: sv: "Hjemme-piggede" dæk (14-08-2010 21:12:19) (svar på 100751)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.67)
Der skriver en masse "TULL" (Norsk for sludder) om pidæk, mest fordi argumenterne har med politisk korrekthed at gøre frem for realiteterne. Din oplevelse med pigdæk er uanfægtelig!
Dog kan der være ulemper med "Gør det selv" pigge. De har det med at kravle inde i dækket, og evt lave tråd brud. De er slem til at flyve ude, når man har lidt fart på, med evt skader på andre biler og personer som følge.
Egentlig, hvis man tager en tur til Norge, og evt har lavet aftale med en "Norsk Gummi Mand", så kan man købe og få monteret pigdæk herop, som regel til herdags dæk priser. Dette skyldes volumen af vinter dæk salget i Norge, Næsten større end sommer dæk
Index
100774: sv: sv: sv: "Hjemme-piggede" dæk (15-08-2010 09:06:12) (svar på 100770)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Tak for svaret, nu tør jeg så godt melde tilbage...

Der går nemt politisk korrekthed og religion i diskurioner om dæk. Men fakta er der længere imellem, og nogle af udtalelserne er direkte underlige, jeg kunne komme med et: "99,7% af nedslidningen af de danske veje skyldes brug af luftgummihjul" ... (?)
Så gør mig en tjeneste og udlad politikken fra denne tråd.

Jeg har undersøgt brugen af pigge, dels i u-underbyggede udtalelser på nettet og dels i rapporter udgivet fra troværdige kilder, f.eks. trafikministeriet, FDM, ADAC og dækproducenter. Min undersøgelse har haft til formål at finde det dæk med det optimale greb på vinterveje, ikke andet.
Resultatet af mine egne private undersøgelser er at der ikke findes eet superdæk der er alle andre overlegne, men at man må vælge ud fra hvad man ønsker at bruge dækket til. Det er der nok heller ikke nogen overraskelse i for nogen.

Mine erfaringer med piggede dæk bygger på kørsel med to forskellige sæt jeg har haft på min elskede afdøde Polo. Det første var et sæt rally-dæk med de ondeste 1 cm lange pigge og et ret groft mønster, jeg er temmelig sikker på at de ikke var lovlige til landevejskørsel. Det andet sæt var som nævnt et sæt Hankock winter med pigge. Begge gav superbe resultater over sommer og helårsdæk.
En Polo er mere end almindelig følsom overfor støjende dæk, da der ikke er megen lyddæmpning i karossen og derfor tør jeg godt melde ud at man ikke burde køre LR hvis piggenes støj genere en. Jeg vil beskrive støjen fra mine Hankock dæk som den samme man vil opleve på en regnvåd vej med sommerdæk. Altså en svag men tydelig susen fra undervognen, uden på nogen måde at være påtrængende.

Jeg er klar fortaler for piggede dæk. Det bygger jeg på egne oplevelser og div. rapporter. For at opsummere fordele og ulemper ved pigge iflg. Jens :-)

På tørre is og sne-glatte veje er lamel vinterdæk u/pigge bedst.

På våde is og sne-glatte veje er piggede dæk bedst (også sommerdæk - så godt virker pigge)

På sne-dækkede veje med underlag af is er piggede dæk bedst, sneen opfører sig som vædske under dækkene.

På tør frossen vej er lamel vinterdæk bedst.(kortest bremselængde)

På våd ikke frossen vej er lameldæk bedst.(kortest bremselængde)



Det jeg gerne vil have opklaret er hvad der virker bedst på den gennemsnitlige danske bivej om vinteren. Altså en vej med 10 - 30 cm sne og lejlighedsvise driver på tværs af vejen i op til 75 cm højde...
Her kunne jeg godt bruge nogen vidneudsagn fra folk der har kørt med forskellige ikke-piggede dæk, med den bagtanke at hvis jeg tager det bedste dæk til kørsel i løs sne og sætter pigge i, så vil jeg få et dæk der giver et godt kompromis på både sne og is.

Mvh
Jens
Index
100776: sv: sv: sv: sv: "Hjemme-piggede" dæk (15-08-2010 11:51:34) (svar på 100774)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.191.163)
hold da op! pig-dæk brugere bliver hurtigt sure hva!

du må undskylde hvis du syns jeg har fornærmet dig med mit svar, men jeg det virker nu heller ikke somom du ville ha et svar men mere bekræftes i den holdning du allerede har. men det er da ok.

når du nu er ved fakta om pig-dæk så kan jeg fortælle at i norge hvor rigtigt mange kører pig-dæk er disse direkte forbudt udenfor den hårdeste vinter sæson netop fordi de kredser vejen op. det er rigtigt at pigdæk ikker skyldi megen slid herhjemme, men det er fordi der ikke er nogen der kører på dem.

og sammenligner du en norsk og dansk vinter så er der fame ikke meget sne i en dansk vinter, og det er blevet testet mange mange gange i både sverige og norge og det skulle efter hånden være veletableret fakta at pigdæk stopper dårligt på tør vej, hvilket er det vi har 90% af tiden i DK.

guds fred
Jacob
Index
100779: sv: sv: sv: sv: sv: "Hjemme-piggede" dæk (15-08-2010 14:22:47) (svar på 100776)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Nej nu må du lige...

Ja pigge ødelægger vejen - det er jo det samme som murbor de er lavet af.

Ja pigge bremser ca 10% dårligere på tør vej. Men husk udgangspunktet. 10% af hvad? Michelin MX f.eks? (høhø)

Og hvad så? Jeg er ude efter det dæk der får mig frem under alle omstændigheder. Der er ikke nogen der er kommet ret langt ved at stå på bremsen ;-)

Uanset om man så sætter NanKong dæk på skal man nok komme fra A til B hvis der kun er tale om frost, vand eller en kombination af de to, det jeg er interesseret i er dæk der får mig frem når gødningen rammer vindmøllen og himmel og jord står i et.

... så nej jeg er ikke sur, bare lidt skuffet. Det jeg spørger til er det bedste dæk til løs sne, ikke is, for det er jo det vi har pigge til.

Også Allahu Akbar til dig
Jens



Index
100781: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Hjemme-piggede" dæk (15-08-2010 16:22:06) (svar på 100779)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.191.163)
jaja vi snakker åbenbart lidt forbi hinanden det undskylder jeg hvis det min fejl.

min pointe var: til løs sne behøver du ikke pig-dæk, køb et par gode all-terrain. som f.eks. general grabber AT2. dem har jeg personligt rigtigt gode erfaringer med til netop dette formål. jeg syns ikke jeg kan mærke den store forskel mellem mine general grabber og mine bf-goodrich men som jens jagd siger. hvis der er flere lameller og blødere gummi i AT2'erne så ville jeg også helt klart købe dem frem for goodridgerne.

håber det gir svar på dit spørgsmål.

med venlig hilsen
Jacob
Index
100777: sv: sv: sv: sv: "Hjemme-piggede" dæk (15-08-2010 11:56:19) (svar på 100774)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.68.57)
Hej Jens.

Omkring nytår modtog jeg mine General Grabber AT2 235/85R16 på Wolffælge fra Paddocks. 3800,- incl.moms, fragt og montering. Det er et sublimt dæk til sne/iskørsel, og det har ydermere den fordel at man kan pigge det hvis behovet skulle melde sig! Jeg har forceret en 2 1/2 km. lang skovvej med ca.60 cm.sne i et jævnt lag, og de var suveræne! Jeg kører uden pigge og må sige at jeg synes at de står væsentligt bedre fast end mine forældres BFG AT! Der er flere lameller i mønsteret end på BFG og gummiblandingen er en kende blødere. Dette vil selvfølgelig gå ud over holdbarheden i længden, men jeg har nu rundet ca.10000 km, og har først lige fået slidt "støberandene" i mønsteret ned for nylig.

http://www.generaltire.net/generator/www/us/en/generaltire/automobile/themes/van/all_terrain/grabber_at2/master_en.html

Venlig hilsen

Jens Jagd