tilbage

Land Rover Forum  

100810: nogle med andre ide`er (16-08-2010 17:26:06)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej

har før skrevet, om hurtiggåenede gl. td`er
den tager fulde omdrejninger når man har holdt lidt i tomgang osv, nu har jeg skiftet pakningen i dieselpumpen, "det hjalp ikke en fløjtene fis"
så nu er jeg i vildrede, kan det laves, eller skal jeg bare køre den i havnen....

mvh martin j

som snart er træt af land rover "snøft"
100811: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 17:36:04) (svar på 100810)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.195)
Tager den omdrejninger kun efter at have gået i tomgang ?
Hvad med hurtig tomgang ?
Hvor stort er motorolieforbruget ?
Når den tager omdrejninger, udvikler maskinen røg og hvilken farve ?
Hvor mange omdrejninger render den op i - sådan ca ?
100813: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 18:15:11) (svar på 100811)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej paul

jeg vil tro at den når op i 4-4500 omdrejninger, farven er helt sort, og det ryger også nogle gange inden i førehuset.
olieforbrug, den bruger faktiskt ikke noget olie.
det er også sket at lige når man drejede nøglen, så tog den omdrejninger, men hver gang den gør det, kan jeg stoppe den på nøglen

mvh martin j
100814: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 18:22:12) (svar på 100813)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.178)
Det er en mulighed at turboens leje er brugt op, så tager den motorolie ind i indsugningen og kører på det.
Prøv at tage din indsugningsslange af og se om den er meget oliesnasket indv. og i turboen på indsugningsiden.
Når du har slangen af, så prøv med 2 fingre at rykke op og ned i turboakslen der må i princippet ikke være slør.

Det kan også være en defekt i højtrykspumpen, så den bare pladrer diesel ind.
Mvh
Kenneth Poulsen
100815: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 18:28:41) (svar på 100814)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej kenneth

der er lidt slup (2-3 mm)når jeg rykker i akslen, dieselpumpen er nyrenoveret fra williams, så den burde ikke fejle noget.

mvh martin j
100817: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 18:34:04) (svar på 100815)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.195)
Nå, du svarede før jeg indsendte mit forslag.

Men er fortsat inde på, at det er et tilførelsesspørgsmål.
100818: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 18:42:03) (svar på 100815)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.195)
Prøv at gennemgå hele retursystemet. Det kan tænkes, at der sidder noget skidt i rørledningerne, så returløbet ikke fungerer efter hensigten og der dannes en opstæmning.

Er det hver gang, maskinen går lidt i tomgang, at den tager fuld omdrejninger ?

Teoretisk set burde fejlen ligge i pumpen. Er der vaccumstyring på pumpen ? I forbindelse med turboen ?
100816: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 18:32:53) (svar på 100813)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.195)
Jeg er enig med Kenneth, at det er selve indsprøjtningspumpen, der skal renoveres eller pakkes komplet om.
Sort røg indikerer, at den får for meget brændstof.
At du kan standse den vha nøglen betyder, at det har noget med brændstoftilførelsen at gøre.
Tag kontakt med Ketner eller køb en ny pumpe i UK. Fik for et par år siden foretaget operation pva et andet medlem og reno kostede den nette som af 6.000 DKK.
100820: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 18:50:17) (svar på 100816)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej igen

dieselpumpen er fra 11/9 2007 en ombytter fra williams...

mvh martin j
100821: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 18:58:25) (svar på 100820)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej

jeg tænkte på om returslangen fra smøreolien på turboen kan være stoppet(den der går ned i bundkaret)
hvis den er stoppet, vil turboen så ikke blive overfyldt med smøreolie, og begynde og køre på det. dette er bare en teori, ved ikke om det kan lade sig gøre.

mv h martin
100822: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 18:58:25) (svar på 100820)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej

jeg tænkte på om returslangen fra smøreolien på turboen kan være stoppet(den der går ned i bundkaret)
hvis den er stoppet, vil turboen så ikke blive overfyldt med smøreolie, og begynde og køre på det. dette er bare en teori, ved ikke om det kan lade sig gøre.

mv h martin
100823: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 19:09:13) (svar på 100822)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.195)
Det passer ikke sammen med, at du kan standse maskinen med nøglen, hvis den tager omdrejninger og røgen burde ikke være sort.

Der er heller ikke tale om en 'ny' renoveret pumpen, men om en pumpe , der blev udleveret i 2007, altså over to år siden.

Jeg hælder fortsat til at fejlen ligger i pumpen.

Hvis du kører og f.eks. kobler ud, tager den da også omdrejninger ?
100824: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 19:15:48) (svar på 100823)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej paul

ja den fortsætter med de høje omdrejninger selvom man kobler ud...

mvh martin j
100825: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 19:34:37) (svar på 100824)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.129.35)
Vil nok mene 2-3mm. sideverts slør i turborotoren er liiige
i overkanten af det tilladelige, 0,1-0,2mm er mere klædeligt. Stopper motoren når tænding afbrydes er fejlen dog snarere i indsprøjtningspumpen.
100827: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 19:47:10) (svar på 100825)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.195)
Der er en teoretisk mulighed for, at den hænger i speederen. Kan ikke huske layoutet, men er der kabeltræk på, kan et flosset inderkabel sætte sig fast, i perioder.

Men vi er helt klart på brændstofsiden...
100828: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 19:53:25) (svar på 100827)
Lasse Kiel Madsen #7645, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.54.66.238)
Hej Martin

Hvordan er forløbet.
Skiftede du pakninger i pumpen og efterfølgende skiftede den med en omb fra williams?
Lavede den samme nummer med høje omdrejninger inden du skiftede pumpe/pakninger?

100829: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 20:03:17) (svar på 100824)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.141)
Hmm.. Bare et mystisk foreslag... Men når du slipper gassen, kommer pedalen så op?
Havde en gang et problem med min, at den ikke slap gassen. Fejlen var meget simpel, der sidder en bolt på gaspedalen. Den satte sig fast nede i måtten, og dermed kunne den ikke slippe gassen..... Blot en tanke....
Men, start med at holde øje med pedalen, kommer den op?
100831: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 20:07:02) (svar på 100829)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej lasse og andre

jeg fejlen var der faktisk også med den gamle pumpe, som der sad på inden, jeg købte en ombytter.

mvh martin j
100833: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 20:31:28) (svar på 100831)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.178)

Så vil jeg vedholdende foreslå turboen og med 2-3mm slør i lejet så vælter olien ud med 3-4 kg i tryk.

Mvh
Kenneth Poulsen
100835: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 21:06:52) (svar på 100833)
Lasse Kiel Madsen #7645, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.54.66.238)
Underkomprimere den meget? Altså hvis du tager oliepåfyldningsproppen af kommer der så meget luft op af denne? Hvis ja, kunne det være oliedampe fra ånderøret der fortættes i luftfilterkassen og trækkes med i indsugnings luften når mængden er stor nok.

Hvis det var gassen der sidder fast ryger den vel ikke så vildt meget sort at det ligefrem kan komme ind i kabinen. Eller vil det nok give lidt problem med røggastesten til syn.
100837: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (16-08-2010 21:20:59) (svar på 100835)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.195)
En for fed brændstofblanding kan give masser af sort røg... men nu er oplysningen om 'sort røg' altid relativt!
100845: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (17-08-2010 11:49:07) (svar på 100837)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Har du prøvet at starte den uden slange fra turbo til indsugningen, altså så turboen ikke er med i kredsløbet. Vedr. Slør i turbo må der gerne være 2-3 mm slør i akslen, men ikke slør i akslen frem og tilbage (længderetning). Håber det giver mening. Ellers kunne du eftersøge en anden dieselpumpe på børsen. Måske blot låne ..

Mvh
Mads
100848: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (17-08-2010 17:38:50) (svar på 100845)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej igen

det kan ikke have noget at sige at jeg har haft kørt den tør for diesel olie for et stykke tid siden vel...

mvh martin j
100850: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (17-08-2010 19:57:58) (svar på 100848)
Peter Due #6041, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.41.76)
Hej Martin.

Min gamle 2,5td får relativ høj tomgang når den løber tør. Dette forsvinder dog hurtigt nå den har "ædt" det luft der kommer i brændstof systemet.

Mvh. Peter.
100851: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (17-08-2010 20:01:38) (svar på 100848)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.158)
Nej, det kan det ikke, men har du afprøvet nogle af forslagene?
100852: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (17-08-2010 20:24:33) (svar på 100851)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.57)
Hej
Jeg har prøvet noget lignene, min havde dog slet ingen tomgang, jeg kunne også "tænde" og "slukke" på "nøglen", med dette ved jeg at der ikke kommer olie fra turboen til forbrændingen, så skiftede jeg indsprøjningspumpen og så har den kørt siden.

Så mit råd er: SKIFT INDSPRØJTNINGSPUMPEN

mvh Carlsen
100853: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (17-08-2010 20:29:08) (svar på 100852)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.191.163)
måske det ku være den mekaniske omdrejnings regulator i pumpen der er død. min gjorde ligsom der er nævnt før det at den skruede ukontrollerbart op for omdrejningerne hvis der var luft i systemet, og man kunne heller ikke slukke for den på nøglen. men som der også er nogen der skriver så lyder det somom du også har lidt vel rigeligt slør i turboen.

måske det er en kombination af flere ting?

bare mine par ideer.

held og lykke med fejlfindingen ;)

vh Jacob
100854: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (17-08-2010 20:40:03) (svar på 100853)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej igen

jeg har også konstateret at jeg har et enormt tryk i min diesel tank, det er sådan så når man tager låget af så skyder den det nærmest af, jeg tror jeg prøver at skifte pakningen i dieselpumpen, den der på størelse med en 5 krone, det er den tynde slange der gaar fra turbo til dieselpumpe, jeg tror det er en vakumslange. den kan måske smide noget diesel den vej?

mvh martin j
100857: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (17-08-2010 21:29:13) (svar på 100854)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.141.183)
Der bør ikke dannes tryk i tank, udligningshullet i dæksel må være stoppet til. Om det har noget med omdr. at gøre skal jeg ikke kunne sige, men prøv at starte motor og giv den lidt snoninger uden dæksel spændt evt, andet dæksel.
100858: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (17-08-2010 21:54:27) (svar på 100857)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.158)
Jo, Verner, hvis der opstår tryk i tanken, har returløbet ikke fuld afgang og det giver bagstop! ???
100856: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (17-08-2010 20:42:36) (svar på 100853)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.158)
Når en dieselmotor er ved at løbe tør, så øger den omdrejningerne pga ændret blandingsforhold luft/brændstof. Så det er helt 'naturligt'.

Hvis flere af de givne forslag ikke har hjulpet, ville jeg også skifte pumpen, selvom den kun er få år gammel og den slags pumper ikke går i stykker hurtigt.
100859: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (18-08-2010 00:01:28) (svar på 100856)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.170)
Nu skriver Martin at den også gjorde med den gamle pumpe, altså også før han skiftende pumpe.

Så den med tryk i tanken er nok mere sandsynlig.

Mvh
Kenneth Poulsen
100869: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (18-08-2010 14:07:23) (svar på 100859)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.191.163)
ja, prøv at rense tank-udluftningen.
100874: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (18-08-2010 16:14:00) (svar på 100869)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.50.43.204)
hej igen igen

tank udluftningen, sidder der kun en i tanklåget, eller sidder der i tanken også??

mvh martin j
100882: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nogle med andre ide`er (18-08-2010 17:49:44) (svar på 100874)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.57)
Der er kun udluftning i dækslet

Prøv evt at starte el køre uden tankdæksel.
100881: sv: nogle med andre ide`er (18-08-2010 17:46:44) (svar på 100810)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Jeg har oplevet noget tilsvarende med den motor model.
Det indtraf ifbm. en tomkørsel og forsvandt efter en heftig dosis dieselrens i tanken. Så jeg formoder skidt er blevet suget ind i pumpen og har blokeret noget i stilling åben.
100883: sv: sv: nogle med andre ide`er (18-08-2010 18:02:37) (svar på 100881)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.232.85)
Jo Kristian, kan tænkes snavs ell. knækket returfjeder laver ravage i pumpen. Det undrer der opbygges tryk i tanken, ganske vist udvider diesel sig når det bliver varmt, altså har været gennem "systemet" men det skulle udlignes når diesel forbruges og tankindhold svinder. Måske er liftpumpe defekt og trykker mere end godt er?