tilbage

Land Rover Forum  

Index
101068: Skive-skift (24-08-2010 15:38:10)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej venner

Er der noget særligt, man skal være opmærksom på (og huske at bestille hjem), før man skifter skiver for og bag på RRC-aksler? Jeg tænker især på pakninger, for at holde olien inde og skidtet ude ....

Jeg går ud fra, at skiverne sidder "løst" mellem stikaksler og flanger, så de er lige til at trække af, når de fem skruer, der holder stikakslerne på plads, skrues af ...

Gode råd og fif modtages med tak.

Mvh
Mikael
Index
101070: sv: Skive-skift (24-08-2010 16:29:43) (svar på 101068)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
Hej
0)God stor hammer eller presse til at få skriver af nav når du har skruvet de fem 12kant bolte 1)(jeg kan ikke huske størrelsen af top 14-15 eller 17) af som holder skiven på navet.
En 2)luft nøgle er STOR hjælp til denne øvelse/rutine.

Køb EBC, det dur og er testet..

3) Jeg er ret sikker på at du har pakdåser sidende ude og inde i dine nav? Vær lige sikker på det..
4) Pak dåse mod studakslen..
5) Hvis dine nav er slidte/gamle eller blevet brugt efter hensigten overvej da også at skifte dine lejer nu da du alligevel har det hele splittet ad.
6) Hvis dine hjulbolte er for korte til dine fælge(set før kan du sætte nye i eller skifte dem du har til std. hvis det har trænger.
7)smagssag om man vælger nye pappakninger mellem nav og trækflange, flydende pakning dur også.
Resten bør du kunne genbruge undtagent låsblik.

K.Bøgvad
Index
101071: sv: sv: Skive-skift (24-08-2010 16:50:25) (svar på 101070)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hold da op, jeg troede det var bare lige ...

Hvad er EBC?

Og er der noget med nogle store kontramøtrikker med låseblik imellem, der holder navet? Rørtang eller str. top?

Hvis det hele er splittet ad, kan man vel også lige så godt skifte den gummipakning, der ligger mod swiwel-house. Der er noget med to størrelser, 9 mm eller 12 mm?

Mvh
Mikael
Index
101074: sv: sv: sv: Skive-skift (24-08-2010 17:42:50) (svar på 101071)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.240.150)
If it aint broke, dont mend it. Der skal skilles mere ad
for at skifte pakdåser på drejeskåle.
Kontramøtrikkerne på navet er 52mm. (ikke 2") bruger selv en rørtang. På tidlige RRCAksler er det unbrakoskruer der holder skive til nav og sekskantbolt til bremsecaliper.
Husk ved genmontering af nav på akselstub skal der være 0.1 til 0.05mm. slør da bremseskiven kan blive varm og navet dermed udvider sig.
Index
101080: sv: sv: sv: Skive-skift (24-08-2010 20:23:42) (svar på 101071)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
Hej igen

EBC Green stuff, er bare et mærke blandt mange, men som jeg godt kan lide.
De er ofte brugt i motorsport.
52mm rør top eller rørtang er igen smags sag hvad man kan lide og arbejde med, jeg er ikke dogmatisk..
Swirvel hus pakbox skal du kun rode dig ud i hvis den er læk og direkte nedslidt, da den nemmere kan udskiftes ved at demontere hele "klumpen" (swirvelhuset incl. stikaksel) fra akselkassen og tage den fra den side? gav det mening eller??

Jeg bruger kun låse blik ved de to 52mm møtrikker ved det yderste koniske rulleleje.
De andre steder,f.eks. ved stubakseler,kingpin oppe/nede m.m. bruger jeg mellemskive og locktight/gevindsikring.

Sidst jeg havde gang i den del af vognen kom det til at se sådant ud.. billed vedlagt.

Jo til sidst, det er værd at sikre sig at have, de af verner omtalte, bolte som hyldevarer til bremsecalibrene!!

kh. K.Bøgvad
Index
101085: sv: sv: sv: sv: Skive-skift (24-08-2010 21:02:15) (svar på 101080)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.191.163)
mener boltene på bremsekaliberen (den skal du ha af og lige vippe lidt til siden) er 13mm 12-kant og boltene der holder skiven på navet er 14mm 12-kant. (måske omvendt) men disse toppe skal man ha ellers bliver boltene bare runde.

hvis man ikke har en luftnøgle, kan man lægge sit hjul på hovedet og lægge nav og skive derop i og så holde imod på dækket så man tar boltene af, det er noget nemmere end at holde fast i navet alene.