tilbage

Land Rover Forum  

Index
101152: Bremseproblem på 109 serie 3 (27-08-2010 11:54:47)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.225.91.253)
På min, ellers dejlige, serie 3 er der opstået et porblem med bremserne. Bremsepedalen går helt i bund når man træder den an. Hvis man pumper pedalen et par gange, er man i stand til at opnå bremsekraft, og pedalen synker ikke yderligere. Vi har konkluderet at det er forbremsekredsen den er gal med. Bagbremserne virker upåklageligt så snart der er tryk på pedalen.

Vi syntes selv vi har prøvet ALT. Bakkerne er blevet stillet af flere omgange, så de nu lige akkurat snitter, vi har udluftet, udluftet og udluftet. Vi har hævet fronten halvanden meter og udluftet, sat tryk på bremsevæskebeholderen og udluftet, udluftet efter princippet fjerneste hjul først osv.

Vi har en mistanke om at problemet er en luftlomme i hovedcylinderen.

Jeg er godt klar over at problematikken har været oppe tidligere på forummet, men jeg har brug for en klar rådgivning til hvad der kan gøres :)

LR hilsen Christian og Claus
Index
101156: sv: Bremseproblem på 109 serie 3 (27-08-2010 12:36:53) (svar på 101152)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Har du checket for defekte slanger??
Mit 1. bud er luft!!!!! Mit andet bud er defekt hovedcylinder.
Index
101157: sv: sv: Bremseproblem på 109 serie 3 (27-08-2010 13:16:41) (svar på 101156)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.163.49.51)
måske det er problemer med den ventil der melder om svigt, ventilen sidder ude i motorrummet i højre side, Ole ved hvad den hedder. Den er måske rykket sig.
MVH Jens E DLRK udsendte medarbejder fra Libanon i 38 graders varme
Index
101159: sv: sv: sv: Bremseproblem på 109 serie 3 (27-08-2010 14:48:14) (svar på 101157)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
2 kreds ventilen(PDVA)er ikke årsag til nævnte problem efter min bedste overbevisning. Den kan dog give de mest mærkværdige problemer indtil man finder fidusen med at udlufte rigtigt og centrere den hvis man har udluftet forkert.

Pedalen må IKKE trykkes i bund ved udluftning og den skal trykkes roligt. Ellers forskyder man stemplet (PDVA) - og det lukker for den kreds man er ved at udlufte på. Som var der en defekt med vædsketab til følge. Så virker den jo som den skal.
Index
101158: sv: sv: Bremseproblem på 109 serie 3 (27-08-2010 14:43:28) (svar på 101156)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Er i bekendte med korrekt fremgangsmåde for udluftning af 109" bremser??
1. Alle hjulcylindre skal klemmes HELT ind før udluftning. Brug små skruetvinger eller lign. til at holde dem på plads. En lille møttrik lagt midt på stemplet imellem stempel og skruetvinge for det helt i bund!
2. Udluft fra fjerneste hjul - til tætteste hjul fra hoved cylinder.
3. Check hovedcylinder. Slangeklemmer på alle 3 bremseslanger. Så SKAL pedalen være HÅRD.
Er den ikke det, så er den defekt.
4. Virker det stadig ikke - gentag 1 og 2 til det spiller.

Tromler og bakker skal naturligvis være 100% iorden og bakkerne skal være i vinkel i forhold til ankerplader.
Slangerne skal være uden revner og uden buler.

Er ovennævnte iorden, så burde det være en smal sag.
Det driller indtil man finder fidusen, men her er den :)

Index
101160: sv: sv: sv: Bremseproblem på 109 serie 3 (27-08-2010 15:36:19) (svar på 101158)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Du skal også kontrollere justersneglene på ankerplade, hvis en af dem er knækket/faldet af, så kan der ikke pumpes pedal.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
101162: sv: sv: sv: sv: Bremseproblem på 109 serie 3 (27-08-2010 16:14:44) (svar på 101160)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.241.120)
Hmm. Kenneth, Now I am sort of confused, er justersnegl knækket ell. bakke faldet "ned" kan der ikke pumpes pedal?? jeg vil nok mene det forholder sig omvendt.
Index
101164: sv: sv: sv: sv: sv: Bremseproblem på 109 serie 3 (27-08-2010 16:43:48) (svar på 101162)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Hvis justersneglen (eller tappen på bakken) er væk, vil bakken blive trukket (af fjedrene) helt tilbage i cylinderen og derved forårsage en meget lang pedalvandring hver gang den skal ud til tromlen.

Selvfølgelig, ved gentagne pump på pedalen vil der komme en tilfredsstillende hårdhed på pedalen, men slipper man bremsen så vil bakken blive trukket helt tilbage igen og pedalen går i bund ved næste tråd.

Det er en mulighed af mange.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
101166: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremseproblem på 109 serie 3 (27-08-2010 17:46:52) (svar på 101164)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.67)
Jeg ville ikke anfægte nogen af de udsagn skrevet i tråden. alle er gode råd, og sandsynligt, specielt "sneglene".
Det virker som om du har udluftet temmelig grundigt, så er jeg tilbøjeligt til at se bort fra dette årsag.
Hvis det er sådan at bilen bremser "lidt" og så kan pumpes, så falder min mistanke på hoved cylinderen. De har det med at svigte på den ene kreds, som dog kan pumpes.
Spørgsmål:- Bruger bilen bremse vædske?
I så fald, finder du en utæthed et sted, som skulle være nem at finde hvis den laver svigt på den ene kreds.
Jeg har for nyligt haft problemet på min. Det vist sig at der var hul i den lang bremserør, lavet af en flyvende sten, eller en af min egne vinterdæk pigge!
Er vædske niveau konstant, og med en svigtende kreds, så er det nok hovedcylinderen.
Det problem Kenneth beskriver opstår ret hurtigt, men OK, Hovedcylinder har det med at stå af fra dag til dag også!
Specielt "uoriginale" hovedcylinder (fra Kina) har en kort levetid, dog kan en rigtig Girling, være svære at finde.
Hilsen fra Norge, David.
Index
101175: sv: sv: sv: Bremseproblem på 109 serie 3 (28-08-2010 08:10:53) (svar på 101158)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.3.88)
Hej Ole

Gælder den beskrivelse også for en 88'er, der mig bekendt kun har en kreds?

Med LR Hilsner

Mads
Index
101176: sv: sv: sv: sv: Bremseproblem på 109 serie 3 (28-08-2010 10:01:01) (svar på 101175)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
88 har også 2-kreds!! Ihvertfald serie 3.
De sene 88"ere har 109 bremser foran med 2 hjulcylindre pr hjul og større tromler og bakker.
Index
101186: sv: sv: sv: sv: sv: Bremseproblem på 109 serie 3 (28-08-2010 13:02:18) (svar på 101176)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.4.232)
Tak for alle de kvalificerede svar...

Justersenglene fejler ikke noget, man kan mærke reaktion på dem alle sammen da vi justerede bakkerne ud.

Ole skriver at pedalen ikke må trykkes helt i bund ved udluftning, dette har vi ikke været opmærksomme på, så det vil jeg tro er sket. Hvad er konsekvenserne af dette?

Når hovedcylinderen 'går' er det så ikke et spørgsmål om at pakningerne i stemplerne i cylinderen ikke kan holde tæt mere? Hvis dette er tilfældet, burde jeg vel ikke kunne pumpe pedalen helt fast?

Der er ikke observeret nogen lækage nogen steder på systemet. Det eneste udludftningsfif vi ikke har prøvet, er det med at klemme stemplerne sammen inden man udlufter - det må vi jo så forsøge...

Venligst en lidt fruseret Christian ;)
Index
101189: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremseproblem på 109 serie 3 (28-08-2010 15:46:37) (svar på 101186)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.227.147)
Hmmm. en let friseret Christian menes vel?
Gør så her, få en hjælper til at træde kraftigt på bremsepedalen, evt. først trampe et par gange, så man er sikker på bakkerne er centredede og ligger an, skru så justeringsskruer så de er ude ved bakken, løsn så 1/8 omg.
På gr. af de kraftige returfjedre, bagaksel, som kan give klemmelus der vil noget, vil justerskruen hellere skubbe bremsebakker op/nedad end udad. Husk opklodsning, vi har ikke råd at miste flere medlemmer, i denne svære stund!
Off the record og uden betydning i denne sammenhænge, der
findes tidlige 88" SIII med uden servoforstærker, men etkreds bremsesystem. I hvertfald iflg. min fabriksmanual
over SIII.
Index
101463: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremseproblem på 109 serie 3 (05-09-2010 20:04:31) (svar på 101189)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.236.7)
Så lykkedes det!

Som beskrevet med at tvinge stemplerne sammen i bremsecylindrene på hjulene mens de blev udluftet fik luften ud!

Nu er den klar til at køre til syn i morgen :)

Christian