tilbage

Land Rover Forum  

Index
101204: Ujævn 2 1/4 diesel!! (29-08-2010 00:56:58)
Jesper Svendsen #8467, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.161.225.253)
Når man nu står og lytter til motoren lyder den sund og rask, men går man så lige en tur om bag ved. ja så lyder det som en der har dårlig mave!. Den prutter og går meget ujævnt.Dyserne er helt nye og motoren er total renoveret.når man så kigger ned på pumpen, hvor denne er montereter er der et mærke (streg)på pumpen. ud for det mærke er der monteret en plade med en pil på.. de to burde vel stå ud for hinanden!(hvilket de så ikke gør). Det er jo så bare lavet så fantastisk at dette mærke kan flyttes fra side til side!. nu aner jeg jo ikke om en tidligere ejer har flyttet på noget eller hva ved jeg. Nogen der har noget erfaring med dette??
Index
101205: sv: Ujævn 2 1/4 diesel!! (29-08-2010 02:03:27) (svar på 101204)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Det er en større sag at stille pumpen på 2,25L diesel, pumpen skal op og der skal nedsættes et plasticmåleur i hullet, ud fra måleuret sætter man så pladen med pilen på.
Derefter monteres pumpen igen og stilles efter pilen.

Fordelen med den metode er at der tages hensyn til slidtage i motoren.
Se meget om det i reparationsmanualen fra Klubbutikken :)

Der må være en i dit område der har sådan en justérfætter.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
101207: sv: Ujævn 2 1/4 diesel!! (29-08-2010 09:48:03) (svar på 101204)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.111.111)
Prøv evt. at stille den lidt op eller ned i tomgang, virkede for mig på en light weight med 2 1/4.
Jeg drejede den så også en my på pumpen og så holdt den op med at prutte :-)
Index
101209: sv: sv: Ujævn 2 1/4 diesel!! (29-08-2010 12:43:42) (svar på 101207)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Jep - jeg gjorde det også efter gehør og det virker fint. Der skal temmelig mange kræfter til at dreje med pumpen pga. rørene, men en stor rørtang der kan gabe over hele pumpen hjælper.

Det skal lige tilføjes at hvis du "giver" den for meget, har jeg ladet mig fortælle at det kan gå ud over levetiden på gløderørene.

Mvh
Jens
Index
101210: sv: sv: sv: Ujævn 2 1/4 diesel!! (29-08-2010 14:51:28) (svar på 101209)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Hmmm - jeg er lidt uenig med at stille på gehør, motoren er helt nyrenoveret og skulle gerne gå som en sådan og hvis man vil have max. ud af de sparsomme 62 heste, så er det vigtigt at pumpen står helt nøjagtigt, ganske få grader kan have stor betydning.
Både trækkraft, startvillighed og økonomi er påvirket af dårlig pumpeindstilling.

Jeg har en benzinmotor hvor tændingen har været stillet på gehør - den har brændt et fint rundt hul i et stempel.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
101212: sv: sv: sv: sv: Ujævn 2 1/4 diesel!! (29-08-2010 16:24:40) (svar på 101210)
Jesper Svendsen #8467, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.161.225.253)
hej Kenneth

Jeg tror du har fat i noget af det rigtige.. det der ur, er det et micrometer ur du snakker om ?
Index
101213: sv: sv: sv: sv: sv: Ujævn 2 1/4 diesel!! (29-08-2010 17:56:24) (svar på 101212)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.188)
Jeg løsner nu altså rørene, når jeg skal dreje på pumpen. Ikke noget med en stor rørtang.
Index
101214: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ujævn 2 1/4 diesel!! (29-08-2010 18:28:04) (svar på 101213)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hvordan kan du så høre hvordan den går i motoren?
Index
101217: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ujævn 2 1/4 diesel!! (29-08-2010 20:40:45) (svar på 101214)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.188)
Stopper og starter, naturligvis. Jeg har lært det af en meget erfaren dieselmekanikker og jeg har aldrig set ham bruge store rørtænger til at justere denne type pumper. Du kunne jo komme for skade, at vrikke et dieselrør over, hvis du ikke løsner dem.
Du kan evt også komme ud for, at du deformerer pumpehuset med rørtangen, alt efter, hvor du tager fat.
Mit Gefühl bitte!
Index
101216: sv: sv: sv: sv: sv: Ujævn 2 1/4 diesel!! (29-08-2010 19:57:09) (svar på 101212)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Næe det er ikke et micrometerur, det er et stykke specialværktøj, som du kan se på billedet, ikke, som jeg skrev, i plastic, men i metal.

Det kan købes hos dingocroft.co.uk til den nette sum af 1.600,- dkr + fragt.

Der er flere her i klubben der har den, så du kan evt. lave en efterlysning til lån.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
101220: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ujævn 2 1/4 diesel!! (29-08-2010 21:46:48) (svar på 101216)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.212.69)
A hell of a price for a piece of metal! Vil nok give Paul ret, man løsner rør før der drejes, så kan der iøvrigt drejes med hånden. Modsat kan de komme i spænd og kimen til rørknæk er lagt, selv om det lave tryk dysetryk ikke appelerer.
En lidt billigere metode er at aftage den lille firkantet plade på svinghjulshuset HS af motor. Med startsving eller stor skruetrækker drejes motor højre om så 13Gr. mærket på svinghjul står ud for pilspidsen i glukhullet på svinghjulshus, 13Gr. på de sene 2.25L. 15Gr på tidlige. Så rengøres der omkring indsprøjtningspumpen og 2hulspladen aftages, der vil komme en del diesel ud herfra. Stregen ved Amærke skal være synligt, ellers drejes en omgang mere. Med en pinlig ren eks. stor skruetrækker presses rotoren i pumpen mod venstre for at optage dødgang, stregen ved Amærket skal så flugte med højre endeflade på den kraftige låsering inde i pumpen. Modsat fald drejes pumpe. Er man ikke slangemenneske kan spejl anvendes. 1mm. på pumpens fodflange, ved pilen på blokken svarer til 1Gr. flyttet indsprøjtningstidspunkt. Pumpen kører mod-urs. Iøvrigt skal der drejes et godt stykke for mærkbar ændring da diesel forbrænder langsomt.