tilbage

Land Rover Forum  

Index
101192: Top Dead Center på 200tdi (28-08-2010 16:55:38)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.197.118)
Hej Forum

Jeg er ved at samle min 200 tdi og er stødt på noget sært.

Forreste stempel er i absolut TDC efter micrometerur. Mærket på remskiven med betegnelsen TDC passer perfekt ud for mærket på forkammerdækslet, men svinghjulets slids, hvor man fra undersiden af koblingshuset skal kunne isætte en stift for at låse svinghjulet, passer ikke ud for hullet, men er 6-8 mm skævt for centeret af hullet i svinghjulshuset.

Er det normalt?

Det er en ny krumtap købt ved Turner. Kan man tænke sig, at styrestiften til svinghjulet kan være placeret ukorrekt?

For at få den korrekte opsætning af injektionpump osv, må det vel være det rigtigste at holde sig til det udmålte TDC?

(Her ses en fyr, der går meget op i dette: http://www.youtube.com/watch?v=VWK-z-J13ko&feature=related)

Mlrh

Niels Henrik Bach
Index
101195: sv: Top Dead Center på 200tdi (28-08-2010 20:13:26) (svar på 101192)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.197.118)
Her kommer lige et par billeder.

Svinghjulet:
Index
101196: sv: sv: Top Dead Center på 200tdi (28-08-2010 20:18:09) (svar på 101195)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.197.118)
...og svingningsdæmper
Index
101200: sv: sv: sv: Top Dead Center på 200tdi (28-08-2010 21:19:56) (svar på 101196)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hvis dine billeder er med stemplet i TDC, så ser det rigtigt ud for mig.
Du har stillet remskiven i den ene kant af finnen og svinghjulet med sin større omkreds viser udslaget.
Med mindre at det rent faktisk ER en mikrometer du måler med kan du ikke stille den mere nøjagtigt. Et måleur til hundrededele kan ikke vise det så nøje.
Den mest nøje måde er at køre til TDC og et fast mål forbi startende fra hver side. Markere yderpunkterne og finde midten - har du gjort det? Der er slør (tolerancer) i alting i motoren, sørg for at du måler så sløret ikke driller.

Mvh
Jens
Index
101226: sv: sv: sv: sv: Top Dead Center på 200tdi (30-08-2010 09:43:41) (svar på 101200)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.197.118)
Hej Jens

Tak for dit svar.

Forreste stempel er flere gange stillet i absolut TDC med et professionelt. micrometerur.

Jeg mener ikke, der bør være meget slør imellem et nyt stempel, plejlstang med nye lejer, ny krumtap med nye lejer og ud på svinghjulet. Så det undrer stadig lidt. Hælder mest til, at der må være en lille variation i krumtap/placering af krumtapsnot på den nye "krummer", men nu ligger vi den i, og ser hvad der sker :-)

/nh
Index
101253: sv: sv: sv: sv: sv: Top Dead Center på 200tdi (30-08-2010 16:30:00) (svar på 101226)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Jep, det vigtigste må også være at TDC passer med pumpen. Du kan jo lave et nyt mærke på svinghjulet.

Mvh
Jens
Index
101258: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Top Dead Center på 200tdi (30-08-2010 17:08:57) (svar på 101253)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.152.124)
Hvis du har en tolerance på 1/1oo i hver leje, stempel og plejl leje kan du dreje krumtappen 2,6 grad før stemplet flyttes i øverste dødpunkt, dette svarer til 7 mm på Ø300 mm svinghjul (sådan cirka).