tilbage

Land Rover Forum  

Index
101315: For sen indsprøjtning af diesel. (31-08-2010 10:36:19)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.95.154.148)
God formiddag forum.

Jeg har en temmelig kraftig røgudvikling fra min SIII D. røgen har en lidt grålig farve og jeg antog at den nog trak motor olie gennem forbrændingen.
Det skal lige siges at motoren er købt gennem en fra klubben og skulle være renoveret af forsvaret og sat på lager til den kom i min bil. Jeg har kørt ca. 55.000 over de sidste syv år og renoveret topstykke for to år siden.
Til trods for røgen bruger bilen ikke synderligt med olie. Jeg sendte derfor bilen til trykprøvning på et Bosch værksted i Odense. jeg har nu fået resultatet tilbage og cylinder et til tre ligger på lidt over 20 bar mens den fjerde ligger på omkring 22 bar. Umiddelbart syntes jeg jo at det er ganske udmærket, og stemmer også overens med det lave olieforbrug. Værkstedet forslog at det kunne være for sen indsprøjtning af diesel. Og da min pumpe er sat til så tidlig indsprøjtning som muligt, vurderede de at det nok var min pumpe der skulle skilles ad.

Jeg tænkte så at hvis taktkæden er slidt kan det vel også medvirke til for sen indsprøjtning.
Spørgsmålet er så om jeg kan kontrollere om der er slør i forbindelsen mellem krumtap og knast uden at skille det hele ad. Eventuelt med et måleur på ventilløfteren.?
Det ville jo være ærgeligt at bekoste en pumpe renovering vis det viser sig at pumpen ikke fejler noget.

LR SIII Hilsen REO
Index
101318: sv: For sen indsprøjtning af diesel. (31-08-2010 13:01:09) (svar på 101315)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.221.228)
Efter beskrivelse er det sansynligvis defekt indsprøjtningspumpe eller måske dyse. Grå-hvid røg indikerer uforbrændt diesel, blålig røg afbrændt motorolie, sort røg for fed blandig- for meget diesel i forbrændingskammer. Selvfølgelig kan der være tale om "dobbeltfejl"
Fik for år tilbage renoveret SIII indsprøjtningspumpe hos professionel for 2400Kr. for kort tid efter at konstatere militærauktionshajerne solgte nye og ubrugte til 1600Kr. Måske har de stadig sådanne liggende på hylderne.
Prøv evt. at dreje pumpe, med løsnede rørdyse tak, pumpen roterer venstre om. Som andetsteds beskrevet, 1mm. i pumpefodens omkreds svarer til 1Gr. Stil den påskruede indikeringspil ved stregen på pumpen så du kan finde hjem igen. De nævnte kompressionsværdier er liiige i underkanten af det gode, men næppe årsag til røgudvikling.
Index
101322: sv: sv: For sen indsprøjtning af diesel. (31-08-2010 14:34:52) (svar på 101318)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.95.154.148)
Hej Verner

Dyserne er lige blevet skiftet til nye købt fra Wiliams. Så de skulle meget gerne være uden for mistanke.

Jeg syntes også at huske noget med at kompressionen gerne skal ligge på omkring 24 bar, men jeg kan ikke helt huske det.

Jeg har selv en gammel pumpe liggende som burde være ok. Hvor skaffer man det stykke specialværktøj der skal til at justere knasten ordenligt ind? er det eventuelt noget man kan finde tegninger på et sted?

/REO
Index
101324: sv: sv: sv: For sen indsprøjtning af diesel. (31-08-2010 14:47:34) (svar på 101322)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.27)
Har du trykprøvet de nye dyser ? Det er jo ikke sikkert, at de opfylder fabriksforskrifterne.
Men ellers synes jeg, at Verners råd er de rigtige.
Index
101331: sv: sv: sv: sv: For sen indsprøjtning af diesel. (31-08-2010 18:59:30) (svar på 101324)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.176.64.4)
Jeg har spurgt Benedicte oppe ved wiliams, hun sagde at de var justeret og lige klar til at sætte i. Jeg har ikke andet end hendes ord for det, men hun plejer at være ganske professionel at handle med. Så umiddelbart tror jeg ikke det er dem.

Men det tyder på jeg bare skal sende min pumpe til rep. :-)

/REO
Index
101332: sv: sv: sv: sv: sv: For sen indsprøjtning af diesel. (31-08-2010 20:35:50) (svar på 101331)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.207.95)
Hej Rasmus

Jeg havde for år tilbage en serie III med unødig røgudvikling som synsmanden sagde. Det var en grå/blå røg.
Jeg justerede forkæden efter den procedure som er beskrevet i reparations manualen for serie III.
Røgen blev forsvandt og bilen synet.

Mvh Anders
Index
101337: sv: sv: sv: sv: sv: For sen indsprøjtning af diesel. (31-08-2010 21:49:41) (svar på 101331)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.252.198)
Det er ekstremt vigtigt med korrekt tilspænding at dyse, spændes den for hårdt til, kan man deformere dyseholderen og nålen kan ikke arbejde korrekt, mener
tilspændingsmomentet for tommeboltene, indtil 1981, er 0,8
kg/m. og millimeterbolte er 1 kg/m.
Det er nok, som Anders har oplevet det, værd at stramme
forkæden; af med forkammerdækslet og træk fiberbanen, antislaskepladen, ud til højre så evt. slør er væk. I princippet er forkæden dog selvjusterende, men kan meget vel være så slidt at timing forrykkes. Men kunne det afhjælpe er dette nok billigst løsning. I øvrigt nemt nok at skifte pumpe, kan gøres på 1/2-1 time. Se også andet steds her på siden "Ujævn motorgang 2 1/4 D----"