tilbage

Land Rover Forum  

Index
101439: TD5 Turbo .. på vej til de evige jagtmarker? (03-09-2010 20:46:33)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Jeg har lige pillet EGR ventilen af min TD5 og udskiftet med et afblændingskit. I et par dage brugte jeg den gamle pakning imellem flangerne der hvor EGR ventilen sidder. Pakningen var ikke helt tæt og jeg oplevede ret hurtigt at der blev presset lidt olie ude fra flangesamlingen grundet det høje tryk i indsguningen. Jeg har flere steder læst mig til at olie i indsugningen - som kommer fra turboen - er nærmest umuligt at undgå. Man vil typisk altid have lidt oliedamp i indsugningen. Er det korrekt?

Men når det bliver til synlig olie i en samling - bliver jeg bekymret.

Når jeg piller indsugnmingsslangen af, så er det fedtet indvendigt - nærmest en smule olieret.

Men hvor slemt er slemt?

Bilen oser ikke bemærkelsesværdigt og har iøvrigt kørt 165.000 km.

Bør jeg få udskiftet min turbo eller kan den tøffe videre?

Lars










Index
101446: sv: TD5 Turbo .. på vej til de evige jagtmarker? (04-09-2010 00:57:20) (svar på 101439)
Hasse Birkmose #6001, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.149.175)
jeg har også en lille utæthed i en lidt træt intercooler hvor det "sovser" lidt - skal dog ikke gøre mig klog på hvor meget der er bekymrende... jeg er til gengæld nysgerrig efter dine erfaringer med at afblænde EGR systemet - giver det nogen mærkbar forskel på noget?

- Hasse
Index
101448: sv: sv: TD5 Turbo .. på vej til de evige jagtmarker? (04-09-2010 10:46:01) (svar på 101446)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Hej Hasse, jeg har endnu kun kørt ganske lidt i bilen siden jeg afmonterede EGR ventilen. Men umiddelbart føles den en anelse mere frisk - men det kan også være indbild :o) Jeg kan dog se at den tydeligt oser lidt mindre end før.

Lars
Index
101451: sv: sv: sv: TD5 Turbo .. på vej til de evige jagtmarker? (04-09-2010 11:36:14) (svar på 101448)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.190.66)
Hej Lars

Jeg har bemærket at der i service skemaet til Td5 står at intercooler elementet skal skyldes ren for OLIE.
Så det er ikke unormal at der er olie i indsugningen.
Jeg har ikke en ide om hvor meget der er for meget?

Claus
Index
101452: sv: sv: sv: sv: TD5 Turbo .. på vej til de evige jagtmarker? (04-09-2010 12:59:03) (svar på 101451)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Hej Claus, ja det anede mig at den nok skulle rengøres i ny og næ. Kan der komme olie ind i indsugningen andre steder far - end fra Turboen?

I dette link: http://www.discovery2.co.uk/intercooler.html
beskriver de bl.a. at 'the crankcase ventilation is routed back through the intake / intercooler on the TD5 engine'. Nu har jeg ikke lige værkstedsmanuelen ved min side - men det må jeg vist også hellere kigge lidt på...

Hvad vil I forslå at man rengører intercolleren med?

Lars

Index
101456: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 Turbo .. på vej til de evige jagtmarker? (04-09-2010 18:59:45) (svar på 101452)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.190.66)
Tror (uden at hænge mig op på det) bare du skal bruge noget der opløser olie fx petroleum, rensebenzin, sprit.
Man skal nok sørge for at den er tømt inden montage igen ;o)