tilbage

Land Rover Forum  

Index
101480: Som de dog kan (06-09-2010 15:35:41)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.160.20)
Via nedensående links, kan man se hvad LR Parts kan nu om dage.

http://www.lrparts.dk/bil21.html

http://www.lrparts.dk/shop/land-rover-skivebremse-
1904p.html

Adpurgt om der foreligger en type-eller anden godkendelse
svarede man, at det var der egentlig ikke; men at de havde lavet rigtigt mange konverteringer uden problemer. Argumentationen ift det offentlige kørte på at Santana havde skivebremser og santana var jo en seriebil i forklædning.
Så måske er der lys forude for kovertitterne?

VH Børge R.
Index
101481: sv: Som de dog kan (06-09-2010 16:28:27) (svar på 101480)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.160.20)
Nr to link blev lidt underligt, prøver igen

www.lrparts.dk/shop/land-rover-skivebremse-1904p.html

håber at det virker.
Index
101493: sv: sv: Som de dog kan (06-09-2010 22:13:00) (svar på 101481)
Frimodt Petersen #1064, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.247.152)
Det er et ZEUS kit som kan købes direkte ved ZEUS til billigere penge: http://www.zeus.uk.com/land-rover.php Og LRParts glemmer lige at nævne at man ikke kan bruge alm LR stålfælg eller alufælg for den sags skyld uden at bruge en spacer. Ellers lækkert kit til prisen, men ligefrem Race spec.? Det tror jeg næppe, ikke med mindre end defender er en formel 1 bil..

MVH Søren
Index
101502: sv: sv: Som de dog kan (07-09-2010 10:09:42) (svar på 101481)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Husk lige på at uanset hvad sælger siger, så vil ombygningen ALDRIG blive godkendt af en synsassistent der kan sit arbejde, da der er tale om en konstruktiv ændring. .....

mlrh Claus
Index
101511: sv: sv: sv: Som de dog kan (07-09-2010 20:00:32) (svar på 101502)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.236.42)
Hej Claus.
Kan du præcisere hvor der i Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr står, at man ikke må fortage forbedring af bremsernes evne til at standse køretøjet? Så vidt jeg er orienteret gælder de konstruktive ændringer kun på blokeringsfri bremser. Jeg syntes det efterhånden er gentaget her i dette forum, uden nævneværdig understøttelse af påstanden?

--
Jacob
Index
101512: sv: sv: sv: sv: Som de dog kan (07-09-2010 20:14:30) (svar på 101511)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.159.242)
Hej Jacob

det er normalt kendt at hvis ændringen ikke er omfattet af type godkendelsen, er det ikke lovligt førend der foreligger en ny godkendelse af køretøjet med de nye tiltag.

udpluk fra synsbekendtgørelsen paragraf 11 stk 5

Stk. 5. Færdselsstyrelsen bestemmer, hvilke oplysninger der skal gives, samt hvilken dokumentation i form af tegninger, godkendelser, erklæringer mv., der skal vedlægges en ansøgning eller anmeldelse efter stk. 1. Standardtypegodkendelse kan kun udstedes, hvis fabrikanten eller dennes repræsentant, jf. § 14, stk. 3, afgiver en erklæring om, at køretøjet efter klargøring opfylder de gældende krav til køretøjers indretning og udstyr

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22315#K3

RH Tom
Index
101513: sv: sv: sv: sv: sv: Som de dog kan (07-09-2010 20:21:20) (svar på 101512)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.236.42)
Det er sådan set korrekt. Men sålænge TYPEN af bremser ikke ændres burder der derfor ikke være nogen problemstilling. Jeg har tidligere kørt rally i biler indregisteret til landevej, her var det ganske normalt at ændre bremserne til at fungere under de ændrede forhold. Det har aldrig givet anledning til anmærkninger. Her et pluk for de generelle foreskrifter for 2010

5.01 Bremsesystemer
5.01.001 Generelle bestemmelser
(1) Bremsesystem skal være således konstrueret, at virkemåden forbliver sikkerhedsmæssigt tilfredsstillende ved normal brug og ved de herunder optrædende vibrationer m.v.

Altså "forbliver sikkerhedsmæssigt tilfredsstillende".

Derfor burde der være rum for modifikationer.

--
Jacob
Index
101514: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Som de dog kan (07-09-2010 20:26:10) (svar på 101513)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.170.89)
Skivebremser på en serie karet er da velsagtens også en ændring af typen..

Mvh

Stephan
Index
101515: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Som de dog kan (07-09-2010 20:33:17) (svar på 101514)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.236.42)
Hej Stephan.

Ja måske?! Jeg ved det ikke. Og det har ikke været muligt at få et klart svar fra Færdselstyrrelsen som henviser til til kap. 5 i bekendtgørelsen. Jeg vil nemlig meget gerne have ventileret skiver på min TD4. Jeg har talt med en synsmand, og han henviser også til kap. 5 og fortalte at hvis det var en ændring til det bedre, så overholdt den kap 5.. Så derfor er forvirringen da total!?
Index
101518: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Som de dog kan (07-09-2010 21:25:13) (svar på 101515)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.141)
Så kommer spørgsmålet, som kan bringe sindene i kog....
Er skift af bremser fra tromler til skiver en forbedring????
Det bliver vist svært at få en synsmand til at sige ja, til det spørgsmål....
Index
101521: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Som de dog kan (07-09-2010 21:49:02) (svar på 101515)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.159.242)
Hej Jacob

i så fald kan synsmanden vel godkende køretøjet med konstruktive ændringer, og så er den på plads.. godkendelsen af den konstruktive ændring bliver skrevet på din registrerings attest, om du så skal til reg. syn ved jeg ikke, men lyder sandsynligt.

V&B Tom
Index
101523: sv: sv: sv: sv: Som de dog kan (07-09-2010 22:27:22) (svar på 101511)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.228.234)
Hej Jacob

Tom har givet svaret, og ændring fra tromlebremser til skivebremser ER en konstruktiv ændring som fabrikanten aldrig vil sige god for.

Iøvrigt er der et særligt regelsæt for rallybiler...men det ved du sikkert i forvejen

mvh Claus


Index
101549: sv: Som de dog kan (08-09-2010 21:05:41) (svar på 101480)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.60.181)
Hej Børge

Så vidt jeg har forstået og er orienteret kan man rimeligt nemt få godkendt en konstruktiv ændring af sit køretøj, hvis der findes en nyere udgave af samme.
f.eks opgradering af en ONE TEN fra 85 til en DEFENDER fra 2007. Disse 2 har samme chassisramme som i 2007 versionen er godkendt til væsentlig højere ydelse og med bedre bræmser såsom skiver på alle 4 poter. Derudover er der jo div motorversioner man kan lege med.
har lige lagt en 200 TDI i en 85 og godkent som konstuktiv ændring.
Selfølgelig kommer skat også ind i billedet med en evt. afgiftsberigtigelse.
mvh Leif
Index
101551: sv: sv: Som de dog kan (08-09-2010 22:17:28) (svar på 101549)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.228.81)
Tak Leif, du er min ven. Har for nylig skiftet Salisburyakslen på min 110" 1985 ud med en bagaksel fra RRC med skivebremser. Det skal lige med 110"eren er vejet ned til 2350Kg total med 575Kg lasteevn. Dvs. mindre last og totalv. end RRC. Alt hvad der skulle til var en bagkardan fra 109" SII, som er lidt længere. Det er bare noget der funker og da RRCakslen vejer ca. 30Kg mindre er der væsentlig bedre "roadholding" Men jeg behøver altså ikke kigge i bakspejlet når Yarden passerer. Skat og syn? tjaee bum bum bum, nu må vi se.
Mht. skivebremser på seriebil er det vel nok den største opfindelse siden hjulbøren og mon ikke der er en synsmand der synes det samme? Og vil synes det ser fornuftigt ud?