tilbage

Land Rover Forum  

Index
101504: Serie III 88" Lightweight (07-09-2010 13:31:10)
Kristian Dam #5525, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.102.34)
Hej Alle Landrover folk

Jeg er ejer af en serie III 88" Lightweight fra 79, jeg har haft den et par månerer og det har endelig gjort det godt. Nu er det så sådan at jeg er endt med kun at have (halv) kobling (kan kun træde den halvt ned) jeg tror at tryklejet er røget, den har skramlet en del på det sidste. Jeg regner med at skifte kobling ved samme lejlighed. Jeg regner med at tage gearkassen af og ordne det den vej. Så jeg vil lige høre jer erfarne om, hvor mange ting det er godt at få skiftet nu når man har det skildt ad!

En anden ting er at den er begyndt at ånde ret kraftig fra motoren her på det sidste, olien render ud ved ånde dækslet. Det har det ikke gjort tidligere. Jeg har lige fået undervognsbehandlet den, ved den lejlighed for firmaet held af at trykke fortrøret på udstødningen halv flad med liftet.

Kan det årsag til øget tryk i motoren?

Venlig hilsen

Kristian Dam 5525

Index
101505: sv: Serie III 88" Lightweight (07-09-2010 13:58:19) (svar på 101504)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Det flade rør kan indirekte godt give et større tryk. Men den eneste hovedårsag jeg kender, er at motoren har slidte cylindre/stempelringe.

Gassen fra cylinderen har et stort tryk og det skal nok finde forbi stemplerne og ned i krumtaphuset hvis der er den mindste lejlighed til det.
Det flade rør betyder kun tab af effekt fra motoren i sig selv. Der vil stå udstødningsgas tilbage i cylinderen efter udstødningsslaget og det er muligt at dette også vil forøge cylindertrykket. En motor af denne type yder bedst ved fri udblæsning - glem alt om modtryk og andre skrøner, der gælder for 2-taktere og racermotorer.

Hvis der bliver overtryk bag ved et stempel falder stempelringene ikke på plads og tætner optimalt, du vil opleve øget olieforbrug og lavere ydelse på motoren. Det er en af fordelene ved tørsump, hvor man skabe vacuum i motoren og få større cylindertryk, da ringene ligger til i alle motorens takter.


Mvh
Jens
Index
101510: sv: sv: Serie III 88" Lightweight (07-09-2010 19:09:39) (svar på 101505)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.249.209.50)
Hejsa derhjemme i kulden, jeg har med held hældt en gang svedol i olien og så kørt en laaaaaang tur det hjalp for mig, det var en tidligere bil og ikke min lighveight der forresten står godt under tag hjemme ved Jette, mens jeg tøffer rundt i santana og andet skrammel.
Har set at der kun er een potte under nogle lr fra Ghana, det lyder mega godt.
Med hilsen fra krigshelvedet Jens E DLRK Libanon,
Index
101528: sv: Serie III 88" Lightweight (08-09-2010 09:16:15) (svar på 101504)
Kristian Dam #5525, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.102.34)
Tak for tilbagemeldingerne

Jeg skifter forrøret og prøver at se hvad der sker, problemet er nemlig først kommet efter den bukkede udstødning, men jeg har også kørt en del i bilen efter køb ca 5000 km på 2 mdr. Så en swidol kur kunne faktiske være spændene at prøve.

Jeg har hørt om noget olie/rens til motor som skulle løsne alt snaks i motoren. Er det noget i kender til?
Eller er det swidol?
Index
101531: sv: sv: Serie III 88" Lightweight (08-09-2010 11:08:47) (svar på 101528)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Det er en gammel bil med en gammel motor, både hvad angår konstruktion og antal kørte timer, så jg vil fraråde dig at give den en kur der "fjerner al snask" da meget af snasket er med til at reducere olieforbruget og holde på kompressionen.
Resultatet kan nemt blive at du ikke kan holde et ordenligt olietryk på maskinen uden at bruge stævnrørsolie, og det er så svært at skaffe :-)

mvh Claus
Index
101533: sv: sv: sv: Serie III 88" Lightweight (08-09-2010 13:22:50) (svar på 101531)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.84.212)
Stævnrørsolie! Er det en pendant til den berømte røgvender, og en spandfuld kørneprikker?

Index
101534: sv: sv: sv: sv: Serie III 88" Lightweight (08-09-2010 13:35:22) (svar på 101533)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Nej den er god nok:
http://www.castrolshop.dk/shop/staevnroersfedt-middel-558p.html

Men der kan være noget om snakken. Jeg er selv gået over til en 20-50 olie og det har været med til at reducere olieforbruget væsentligt.
Før syn fik jeg en lille bøtte "motorrens" til at hælde i sammen med 80 liter diesel, det tog den sidste rest af røg og ujævn gang, da det renser pumpe og dyser.
På gearkassen er jeg gået over til 90-140 traktor-gearolie, det har reduceret støjen fra gearene væsentligt.

Husk at tallene betyder at olien holder "tykkelsen" når temperaturen stiger, dvs at en 20 - 50 olie bliver ved med at være som en 20 olie indtil den er lige så varm som en 50'er olie skulle være for at flyde som en 20'er olie. Det betyder at man får mindre slid ved hårdere belastning og mindre varme... Sådan som jeg har forstået det. Men det virker.

Hilsen
Jens
Index
101535: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III 88" Lightweight (08-09-2010 13:42:42) (svar på 101534)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Aah så lige at de også fører omtalte rensesnask...

http://www.castrolshop.dk/shop/bell-add-servicerens-873p.html

/jens
Index
101537: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III 88" Lightweight (08-09-2010 14:27:02) (svar på 101535)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.163.49.51)
OK på min gamle 2,5 L N/A som , da jeg hentede den gik elendigt, der hældte jeg en gang Belladd i tanken og jeg fik efter en stund olie af Petro Canada en 20-50. Det gik bare rigtigt fint og røgen forsvandt samt at den ikke brugte olie mere, faktisk så fik den en gang fin justering af ventiler etc. og et større luft filter.
alt hjælper på en LARO. I min gear kasse er der en 80-90 olie fra Petro Canada også og den kører fint.
Jeg har bare lært at det er en land rover vi kører i og det bliver aldrig en kineser gryde eller lignende der snurre som en symaskine.
Man har fortalt mig at Svedol lægger en hinde som skulle hjælpe det har det gjort på min gamle mazda 626, og i min lr 2,5 L, der kom kompressionen op igen efter ca 500 km kørsel. Hernede bruger man også en 20-5- olie i LR, har lige været nede for at se hvordan det gik for sig.
Hav en god dag
MVH Jens Eggertsen i 35 graders varme