tilbage

Land Rover Forum  

Index
101606: stelnummer (11-09-2010 10:03:29)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.40.178)
Gode LR kolleger

Jeg have min LR 110" 1988 til syn i går og det gik selvfølgelig godt, bortset fra at synsmanden mente at mit stelnummer var svært aflæseligt. Der er tale om en bus så stelnummeret har været renset og olieret en gang om året ved syn og det har selvfølgelig sledet godt på det! Bilen blev kasseret på dette grundlag og de to synsfolk sagde at jeg blot skulle få hugget et nyt stelnummer ved siden af det gamle, evt. få det lavet på et stykke båndstål som så skulle svejses på. det kunne jeg blot gøre og så komme tilbage til dem og få det godkendt!
Jeg tror ikke det de foreslog er korrekt eller lovligt, der skal vel en attest fra motorkontoret eller politiet til før det er lovligt at lave en sådan "konstruktiv ændring" som de kaldte det.
Er der i det store panel af vidende LR folk nogen der har været i denne situation før?

Med venlig hilsen

Verner
4586
Index
101607: sv: stelnummer (11-09-2010 10:33:51) (svar på 101606)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.92.78.53)
Hej Verner

Kør ud til Glostrup bilsyn,de kan hjælpe dig, mener du skal have en att. inden genindhugning må gøres, og når det er gjort skal det godkendes i synshalden.
http://www.a-inspektionbilsyn.dk/A-Inspektion-Glostrup-Bilsyn.aspx?ID=141&gclid=CI7j48P6_qMCFYcrDgodyDpyIw

Hilsen
Peter
Index
101608: sv: sv: stelnummer (11-09-2010 11:42:11) (svar på 101607)
Kenneth K. Kreiberg #5298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.127.155)
Der skulle altså ikke være noget odiøst i sådan et genihugningscertifikat. Jeg har et på min 109'er, hvor hornet er skiftet. Det gamle horn har så været med til synshallen og stelnummeret er hugget ind i det nye, og så har de skrevet en attest dernede.

Attesten skal så med til syn hver gang, så jeg har min mappe med alle papirer på min bil med derned hver gang. Jeg kører også en bus, så den har også været pudset over nogle gange i årenes løb.
Index
101609: sv: sv: sv: stelnummer (11-09-2010 12:35:01) (svar på 101608)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.226.129)
Er det sådan at stelnummeret, eller bare enkelte cifre kan anes, så er det "streetlegal" at trække hele nummeret op med eks. en ridsespids. Derimod vil jeg have betænkelighed ved at, som der er foreslået, fremstille plade m. nr. og påsvejse uden at have genihugningsattest. Dette var jo tidligere den påbudte procedure ved forsvundet nr. eller rammeskift.
Index
101610: sv: sv: stelnummer (11-09-2010 12:41:19) (svar på 101607)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.70.43)
Jeg blev også kasseret sidste på på dette hos netop A Inspektion Glostup (i øvrigt behagelige folk, men kun en der må tage busser). Jeg blev bedt om at køre hjem og lave et nyt og komme retur. Således gjort og synet.

Mvh

Lars
Index
101611: sv: stelnummer (11-09-2010 13:28:29) (svar på 101606)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.59.178.234)
jeg har en genindhugningstilladelse på min gamle RR - Attesten har jeg i øvrigt aldrig haft med til syn og den er aldrig blevet efterspurgt.

Oprindeligt var det kun de sidste 6 cifre der var indhugget - i øvrigt lig med de 6 cifre der står på reg.attest.

For efterhånden nogle år siden ville de så have alle 17 bogstaver/cifre - og det var ok at hugge det ind i et stykke fladjern og så svejse det på rammen. Som ønsket så gjort - og det har aldrig givet spørgsmål. Bilen har været til syn 3-4 gange efter.

Eddie
Index
101616: sv: stelnummer (11-09-2010 14:35:25) (svar på 101606)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.164.32.35)
Følgende er hvad skat skriver om emnet i deres punktafgiftvejledning, altså ikke noget med en genihugningsattest som mange af os ejere af gamle Land Rovere er i besiddelse af :
Ved reparation af tæringsskader og ved genopbygning efter færdselsskader kan det være nødvendigt at genihugge stelnummeret.

Chassisnummeret eller stelmærkning på et køretøj må ikke ændres eller fjernes

Ihugning eller genihugning mv. af chassisnummer eller stelmærkning skal finde sted under synsvirksomhedens kontrol. For motorkøretøjer omfattet af en skadesforsikring, der er genopbygget efter at have været ødelagt ved færdselsuheld, eksplosion, ildebrand mm, kontrolleres ihugning eller genihugning mv. af chassisnummer eller stelmærkning af forsikringsselskabet eller dettes repræsentant.
Index
101618: sv: sv: stelnummer (11-09-2010 18:38:34) (svar på 101616)
Kenneth K. Kreiberg #5298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.127.155)
Så når Applus forlanger at se en genihugningsattest, så tager de altså fejl? Og jeg kan afvise dem?

Hvilken paragraf i hvilken lov kan jeg henvise til?

Sådan ved nærmere eftertanke, det er nok ikke noget jeg gider diskutere med dem, jeg tager attesten med alligevel. Men det er rart nok at vide, sådan hvis de bliver rigtigt på tværs.
Index
101621: sv: stelnummer (11-09-2010 21:53:08) (svar på 101606)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Verner

Få det lavet på et stykke båndstål som så svejses på.
Kør så komme tilbage til dem og få det godkendt.

Du skal have et ID-kontrol papir fra ham inden du køre hjem. Se billedet.

Det er alt.

/Jørgen
Index
101622: sv: sv: stelnummer (11-09-2010 22:24:31) (svar på 101621)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.235)
Læs lige den sidste sætning på ID-kontrol attesten: det betyder, at denne altid skal følge bilen til dennes dage ender.

Korrekt fremgangsmåde er:

Kan synsmanen vanskeligt læse stelnummeret, skal han udstede ID-kontrol, nyt stelnummer hugges i og bilen genfremstilles til syn....
Index
101623: sv: sv: sv: stelnummer (11-09-2010 22:31:37) (svar på 101622)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Paul

Det er korrekt.

/Jørgen
Index
101625: sv: sv: sv: sv: stelnummer (12-09-2010 09:02:21) (svar på 101623)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.40.178)
Tusind tak for de fine og brugbare svar.
Desværre viser det jo at de to synsmænd ikke helt havde styr på hvad de havde med at gøre.

Med venlig hilsen

Verner
4586
Index
101628: sv: sv: sv: sv: sv: stelnummer (12-09-2010 10:39:53) (svar på 101625)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.142.3)
Tror såmænd nok synsfolk har styr på korrekt procedure
omkring rammeskift. Ihvert fald da jeg spurgte desangående,
var det som ovenfor nævnt. Men idag er man mere pragmatisk,
ser det fornuftigt ud og ikke lugter af plat, så går det nok uden de store faldballader. Dog skal man krydse fingre
for man ikke render ind i en paragrafrytter, der er ligeglad med kaffen står og bliver kold i koppen, men vil have "ordnung muss sein" En klubkammerat jeg var "på ramme
med" spurgte forlods og fik svaret- det gør du bare, ingen problemer ved syn.