tilbage

Land Rover Forum  

Index
101868: Test af kabinevarmer (21-09-2010 23:07:27)
Lasse Damsgaard #5053, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.125.182)
Halløjsa
Er der en eller anden derude, som kan hjælpe.
Så for nogle år siden i Oasen en test af kabinevarmere, og nu vil jeg pokkers gerne have fat i den artikel igen i forbindelse med at jeg overvejer at få en kabinevarmer i min Defender. Ungerne forlanger god varme på bagsædet i den kommende vinter, og de nægter at nøjes med det ekstra tæppe, jeg har forslået at indkøbe...
Jeg har ikke for godt styr på min gamle numre af Oasen, så måske der et eller andet sted derude på nettet ligger en kope - og der var en som kunne give mig det link, så ville jeg - og ikke mindst mine unger - blive lykkelige

På forhånd tak
Lasse
5053
Index
101870: sv: Test af kabinevarmer (21-09-2010 23:44:17) (svar på 101868)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.208.234)
Hhhmmm. Lasse, kommer til at tænke på sammenligningstest over forsk. firehjulstrækkere i det tyske blad- OFFROAD.
Om Defender sagde man- ønsker man at komme komfortabelt, sikkert og hurtigt fra A til B har man sat sig ind i den forkerte bil. Oliefyr er bedst og hurtigst og kan også bruges "away from home" men også dyrest. Eberspaecher, billigst, men OK, Webasto, som mange sværger til, men dyrere. Begge kan købes til "sælmontering" hos Padborg Autoelektro til vennepris. Kenlowe Hotstart er el, gør samme job, men bruger strøm så gråspurvene brænder fast på elledning. Såkaldte dypkogere varmer kun motor let op.
Index
101871: sv: sv: Test af kabinevarmer (21-09-2010 23:48:07) (svar på 101870)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Hvis det var sådanne elementer til vand fra køleren, til montering i en seriebil, så har Jimmy Roed lavet artiklen.
Der var 3 forskellige typer.

Han er sekretær i hovedbestyrelsen, så du kan finde hans kontakt info. på forsiden.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
101872: sv: sv: sv: Test af kabinevarmer (21-09-2010 23:49:56) (svar på 101871)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Hrrmm hrrm, host host, de kan selvfølgelig også bruges i andre Land Rovere end seriebiler. :)
Mvh
Kenneth Poulsen - bare lidt serieofil. :)
Index
101873: sv: sv: sv: sv: Test af kabinevarmer (21-09-2010 23:57:59) (svar på 101872)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Kom lige i tanke om at testen var i Oasen nr. 11 fra 2008.

Den kan faktisk læses gennem Oasen linket på forsiden, ligesom mange af de andre Oaser man ikke lige kan finde :)

Jeg har set en kabinevarmer med blæser fra Fiat Ducato minibus brugt med særdeles god effekt i en station waggon.
Der skal bare sættes et par Y-stykker ind på varmeslangerne i motorrummet.
Prisen var omkring 600,- kr. hos huggeren.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
101892: sv: sv: sv: sv: sv: Test af kabinevarmer (22-09-2010 15:19:58) (svar på 101873)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.84.212)
du sikker på det Kenneth? Kunne ikke finde artiklen i nr 11 fra 08.
VH børge
Index
101897: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Test af kabinevarmer (22-09-2010 16:54:37) (svar på 101892)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Du har helt ret Børge, det er fordi testen er i nummer 11 2007 og ikke i 2008 som jeg skrev.

Det er jeg ked af, men der er jo nok nogen der har fået opfrisket et par gamle Oaser :)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
101895: sv: Test af kabinevarmer (22-09-2010 16:18:58) (svar på 101868)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.108)
Nu kan jeg gætte mig til, at du sikkert har en Defender eller Serie STW, men meget godt er gjort ved at isolere gulvet med flamingoplader og en træplade ovenpå.

Er man fingernem, kan man lægge gulvvarme i fodbrønden foran 2. sæderække.

Tag kobberrør og læg det i snoninger. Afdæk kobberlægemet med en aluplade. En træramme og nogle vanger skal stabilisere gulvet. Tilslut til bilens kølesystem med en solid tyk gummislange, så varmetabet fra maskinrum til elementet minimeres. Sæt en afbryderhane ind, så du kan slukke for cirkulationen om sommeren.

En kabinevarmer afgiver ikke mere end max 75 graders varme og den er god til at opvarme bilen inden kørslen, men ikke under, for det skulle motoren gerne kunne klare selv.

En kølerafdækning og en vintertermostat samt den korrekte blanding af kølevæske skulle være tilstrækkelig til at holde varmen under kørslen.

Sædevarme er nemt og billigt: køb et eller to liggeunderlag og skærm dem til, så de dækker sæderne. Behagelig 'numsevarme' under alle forhold!

Index
101913: sv: Test af kabinevarmer (22-09-2010 22:59:37) (svar på 101868)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.223.97)
Hej, jeg har gemt dette link da det evt. kunne være interessant:
http://www.freec.dk/lalo/DIY:+Ekstra+varme.php
God inspirationsside.
/Jørgen
Index
101936: sv: sv: Test af kabinevarmer (23-09-2010 17:12:47) (svar på 101913)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.77.66.66)
Hej. Motoren hvis diesel og især 200tdi kan ikke varme kabinen op når der er frost, her tænker jeg på at man skal kører børnene et eller andet sted hen, kort transport. Hvis man kørere en 20-30 km begynder det at hjælpe men ikke før.
Har selv et ekstra varme apparat under midter sædet foran som sender varme fra for til bag (110) + en eberspekker (1800W årgang 89, eneste udgift 5 gløderør) monteret helt i bag (ved siden af sædet så den ikke tager plads op), så har man rimelig hurtig varme, duggen reduceres kraftig (en virkelig god sikkerheds faktor, god forklaring overfor økonomichefen) og den kabinevarmer er også god i mange andre tilfælde en lige vinter brug (tørre tøj/sko ect).
Så er der ikke klare fra bagsædet mere + man har selv et godt udsyn og heller ikke en trækken bagfra fordi der er koldt.
Med venlig hilsen Jes
Index
101945: sv: sv: sv: Test af kabinevarmer (23-09-2010 21:14:23) (svar på 101936)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.183.36)
Det er jo meget godt med varmeapparater, der er koblet til motorens kølevand. Men man kan meget nemt blive fristet til
at starte motoren og lade denne gå i tomgang til varmen når frem til apparatet. Dette er jo ikke ligefrem af det gode, rent miljømæssigt. Sidst snakken faldt på kabinevarme, anbefalede/praktiserede nogle at sætte en 220v. varmeblæser i bilen og lade denne køre til ruder var afiset/afdugget og dermed kabine var opvarmet. En billig straxløsning, der dog skal omgåes med forsigtighed.
Biltema har velegnede 220v. varmeblæsere, fremstillet til formålet.
Index
101956: sv: sv: sv: sv: Test af kabinevarmer (23-09-2010 22:07:58) (svar på 101945)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.81.187.82)
hej
jeg har en af de testede blæsere. Den giver god varme når motoren er varm. er dog efter et par års brug begyndt at hyle lidt ved høje hastigheder. købte den som samlet sæt ved midtjysk - det var nemt og enkelt. kan dog ikke anbefale de nævnte "forsatser" til at styre luften.

har iøvrigt en 230V blæser til at køre med tænd-sluk ur i ca. 30 min inden normal start om vinteren - det virker.

GLRH
Torben