tilbage

Land Rover Forum  

101830: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 15:51:57)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.14.193)
90" 2,5 TD fra 1987 (19 J)har følgende meget uhensigtsmæssige opførsel:Ved kørsel over 75 km/t stopper tilførsel af diesel efter ca. 1 km. - farten nedsættes og bilen vil sluttelig stoppe. Hvis min gode nobo og ven (det er hans bil)slipper speederen en stund og derefter sætter farten op til 75 km/t igen er alt ok. Manden vil selvfølgelig gerne kunne køre f.eks.90 km/t. Fødepumpe,brændstoffilter,tankdæksel er skiftet og bærændstofrør er efterset.
Er der nogen, der har et godt bud på årsag og løsning af problemet - så bliver vi rigtig glade.

Hilsen
Arent
101831: sv: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 16:06:52) (svar på 101830)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.31.86)
Suger muligvis falsk luft; tæret rør på toppen af tank.
Er der forskel om hhv. fuld/næsten tom tank?
101832: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 16:32:50) (svar på 101831)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Hvis den tager falsk luft ind i indsprøjtningspumpen, så mener jeg at det ikke kommer ud igen af sig selv og så skal man udlufte pumpen.
Eller??

Der sidder også et lille bitte filter inde i selve pumpen, lige under der hvor indløbet til pumpen sidder på.

Er der en klemme/fladt stykke på et af rørene/slangerne?

Det virker helt klart som om den løber "tør", altså den mangler diesel og det kommer for langsomt frem til pumpen.

Mvh
Kenneth Poulsen
101835: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 17:37:36) (svar på 101832)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.14.193)
Hej Kenneth
Tager falsk luft ind i pumpen, det var en værre en. Den mulighed har vi talt om, men ikke gjort noget ved endnu.

Det, med et lille filter har vi ikke tænkt på, så der er en ny mulighed - hvor finder vi en "reservedelstegning" eller lignende over pumpen? At skille den ad er jo meget alvorligt.
Rør og slanger er tjekket flere gange - intet at se.
Ja, det er som om den løber tør for diesel over 75 km/t

101833: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 16:33:23) (svar på 101831)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.68.57)
Tilstoppet tankudluftning? Undertryk i tanken så pumpen har problemer med at hente diesel nok...?

Hilsen Jens
101836: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 17:39:35) (svar på 101833)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.14.193)
Hej Jens

Der er kørt uden dæksel og indkøbt et nyt. Ingen ændring!
101834: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 17:31:27) (svar på 101831)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.14.193)
Hej Verner
Den med luften tror vi ikke rigtig på og der er ikke forskel på problemet om tanken er halvfuld eller fuld, men vi kigger på slanger og rør igen.
101837: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 18:06:35) (svar på 101834)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.137.66)
Kan også meget vel være kontraventilen, hvis monteret, på indløbet til filterholderen, form og størrelse som en vinflaskeprop. Denne kan være blokeret af snavs; grundet gummimembran er der snæver passage der nemt clogger til.
Ventilen skal forhindre diesel løber tilbage til tank ved længere stilstand, men kan reelt undværes. Rør passer direkte i filterhus.
101840: sv: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 18:53:52) (svar på 101837)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.14.193)
Hej Verner

Der er monteret en sådan ventil og den er efterset og fundet ok.
101838: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 18:14:18) (svar på 101834)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.164.140)
Er der meget snavs i tanken, større rustflager fx? Prøv at få sugerøret ud og undersøg, om filteret på røret er intakt, ved samme lejlighed kan man jo så se efter, om der er en halv grusgrav i tanken. Teorien bag er den, at suget ved de 75 kmh lige akkurat kan løfte skidtet op mod sugerøret, så det stopper en smule; når man så holder stille og speederen er sluppet, er der diesel nok til, at man efter en tid kan køre videre uden at lufte ud, fordi skidtet lægger sig ned igen. Det var det, der skete for en god bekendt, og selv om det ikke var i en Land Rover, så kan det vel godt være det, der i vejen?

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
101841: sv: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 18:56:10) (svar på 101838)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.14.193)
Hej Jørgen

Se det er en helt ny tanke for os. Dit teori/erfaring må vi have efterprøvet! Kunne være en mulig årsag.
101839: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 18:27:16) (svar på 101834)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.177.166)
Snavs i filteret i tanken. træk filteret op og rens det. Min gamle 88" gjorde det samme og symptomerne forsvandt da jeg rensede filteret i tanken!
101842: sv: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 18:57:52) (svar på 101839)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.14.193)
Hej Rasmus

Tak for dit forslag. Du slap heldigt, ved at det hjalp dig. Der er ikke monteret filter på sugeslangen her.
101843: sv: sv: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (20-09-2010 19:25:42) (svar på 101842)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.137.66)
På dieselerne er der ikke monteret filter på dyk-enden i
tank, da der generelt er mere snavs med diesel, men det kan naturligvis være en benziner, der er converteret til at køre på det ædle destillat.
101855: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (21-09-2010 08:46:08) (svar på 101843)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
En anden mulighed som er meget træls at finde, men som er set før, er at der er en lille flig på indersiden af brændstofslangen som ved tilpas stor gennemstrømning bliver "trukket" ud, og dermed kommer til at virke som en prop. Den falder så tilbage når der ikke er noget tryk på.

Kan huske et værksted der brugte rigtig mange timer på at finde en sådanne fejl.

Hilsen
Struntze

101863: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (21-09-2010 15:41:49) (svar på 101855)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.14.193)
Hej Peter

De underligste ting kan ske - vi har noteret os dit bidrag. Tak for det.
101860: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (21-09-2010 12:07:46) (svar på 101843)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.163.49.51)
Arh det er der altså på mn LW i begge to tanke.
MVH Jens E i 35 graders varme
101862: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (21-09-2010 12:26:12) (svar på 101860)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.30.38)
Jo Jens, et medlem her i regionen fjernede den ene tank,
da han mente bilen så ville bruge mindre brændstof, men ak,
den holdt ikke, der skulle bare tankes oftere.
LW`er er fra naturens hånd, læs Lode Lane, Solihull, født som benzinere, engelskmanden var længe om at gå over til diesel. Der er jo en procedure mht. tankrækkefølge, da returløb kun går til tank 1, derfor skal indholdet herfra bruges først.
101867: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (21-09-2010 22:32:56) (svar på 101862)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.249.220.17)
HHMMMM der er som du nok ved en lille (og irriterende omskifter med en tvangs ført omskifter) der bestemmer hvilken tank og hvilken tank at der skal tages fra og returet skal tilbage til, og det kan der så komme megen sjov ud af, gæt selv.
jeg har med held udskiftet til et par større slanger til og fra motor,og der set at de s.... plastic slanger godt kan trykke / vride sig med resultat at der er mindre løb i dem.
lige lidt her fra varmen inden senge tid.
MVH Jens E in the service of peace
101903: sv: Langsom død efter 75 km/t (22-09-2010 21:17:05) (svar på 101830)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.14.193)
Til alle der har bidraget.

Nu har vi en længere liste med mulige årsager til den forstyrrede kørsel - I skal have tak for jeres hjælp. Hvis vi nogensinde får bilen til at køre 90 km/t, skal jeg nok komme tilbage til Forum.
101937: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (23-09-2010 17:19:04) (svar på 101903)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.77.66.66)
Hej Har en højtryks pumpe liggende hvis et prøve byt ønskes. Mvh Jes
101972: sv: sv: sv: Langsom død efter 75 km/t (24-09-2010 11:56:55) (svar på 101937)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.1.106)
Hej
Hvad med brændstoffilteret er det blevet udskiftet?

Mvh.
Kenneth
118484: sv: Langsom død efter 75 km/t (27-12-2011 10:21:44) (svar på 101830)
Arent Dahlke #2549, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.15.40)
Dette er svar på en gammel tråd fra 20.9 11: Årsagen til problemet var det samme, som jeg selv fik på et senere tidspunkt. I dieselpumpen sidder en lille gummimembran - den havde i begge tilfælde en revne. Udover de i tråden nævnte symptomer, havde jeg i forb. med min (også 19 J)stort overtryk i tanken.
Hilsen
Arent